Troost

Zondag a.s. begin ik een serie preken over de gelijkenissen van Jezus die over het oordeel gaan.
Dat vind ik best wel spannend.
Het onderwerp "Gods oordeel" is een van de meest gevoelige onderwerpen in de kerk.
Mijn doel is dat we ons laten gezeggen door de bijbel, en dat we ook samen ontdekken wat de troost van het Evangelie is.
Want ik ben er steeds meer van overtuigd dat het Evangelie bedoeld is om ons te troosten en de angst waar we allemaal mee leven weg te nemen.
Dat betekent niet dat het niet serieus is, dat er geen `ernst`is.
Het betekent ook niet dat God een soort `opa in de hemel´ wordt die voor iedereen aardig is.
Maar als we niet getroost worden door het Evangelie, hebben we het niet goed begrepen.
Voorbeeld: Jezus zei: ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij (Joh. 14:6).
Deze tekst wordt gebruikt om te laten zien dat het christendom het juiste geloof is, dat wij de "enige weg" kennen, en anderen op te roepen Jezus te volgen.
Maar deze woorden zijn niet in de eerste instantie bedoeld als hulpmiddel bij evangelisatie.
Ze zijn bedoeld als troost: "Wees niet ongerust" begint Jezus zijn onderwijs aan de discipelen in deze hoofdstukken, want ik ben de weg……
Vanuit dat perspectief lees je deze tekst heel anders.
Zo anders dat ik niet zo gauw kan zeggen wat je daarmee moet.
Hoe is dat een troost?

Ik hoop dat we getroost worden door deze gelijkenissen over het oordeel.
Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan.

Geef een reactie

