De ‘donkere kanten’ van God

In de Visie (Magazine van de EO) van deze week staat een
artikel over “De verraderlijke zuigkracht van de gnostiek”.
Daarin komt Dr. Henk Bakker, docent aan de Evangelische
Theologische Hogeschool en andere theologische scholen aan het woord.
Onder andere zegt hij het volgende: “Je merkt bijvoorbeeld
dat men, net als in de gnostiek, alleen de ‘zachte tinten’ van God benadrukt:
God is liefde. Met de ‘donkere kanten’ van God – bijbelse noties als Zijn toorn
en heiligheid – weet men geen raad. (…) Het klinkt natuurlijk uitermate
sympathiek om op zo’n eenzijdige, positieve manier over God te spreken.”

Zijn woorden treffen mij, want dezelfde soort dingen worden
wel eens over mij gezegd.
Ik realiseer me dat Bakker in dit artikel hier niet op in
kon gaan, maar dit soort opmerkingen leveren bij mij de volgende vragen op:

Wat wordt er precies mee bedoeld met “de donkere kant” van
God?
Dat wordt nooit precies uitgelegd, waardoor het gesprek voornamelijk
over vage gevoelens gaat.
Het boezemt een soort angst in: mis ik nou iets heel belangrijks en ernstigs?

Heeft Gods heiligheid donkere kanten?
Bedoelt Bakker dat te zeggen?
Hoe kan heiligheid donkere kanten hebben?
Kan iemand dat aan mij uitleggen?

Is Gods toorn donker?
Is de toorn van een bedrogen vrouw donker?
Ik dacht juist dat het een schitterend teken van diepe liefde
was.

En zegt de bijbel dat Jezus de beker van Gods toorn leeg
heeft gedronken?
Ja of nee?
“Het is volbracht”, riep Jezus. De beker is leeg.
Het woord ‘toorn’ wordt gebruikt zonder te zeggen wat men er
mee bedoelt.
Hoe moeten we Gods toorn verstaan als het al op Jezus gevallen
is?

Totdat deze vragen concreet en bijbels geantwoord zijn blijf
ik uitgaan van de volgende tekst uit 1 Johannes 1 vers 5:

Dit is wat wij hem hebben horen verkondigen en wat we u
verkondigen: God is licht, er is in hem geen spoor van duisternis.

Dat ‘hem’ is Jezus Christus.
Het spijt me Henk, maar in deze volg ik Hem, ook in mijn verkondiging.

2 responses to “De ‘donkere kanten’ van God

  • Ben

    God wordt toch heel vaak “met veel toorn” neer gezet in de bijbel? Maar dat is wel in het eerste deel…Sinds zijn toorn op zijn zoon is gevallen, ervaar ik persoonlijk niet zo’n God.
    Maar ik ben evengoed bewust van hoe God’s toorn kan zijn. Het aanraken van het ark bijvoorbeeld (weer het oude testement). Zo’n God, zoals hij was(?), zal ik niet vergeten. Het helpt mij onthouden, dat God daadwerkelijk GOD is, ALLERmachtig. En wij niks.

  • Bert

    “Is Gods toorn donker?
    Is de toorn van een bedrogen vrouw donker?
    Ik dacht juist dat het een schitterend teken van diepe liefde was”.
    Dit citaat wordt onderschreven in een boekje van H.G.L. Peels met desondanks de – vind ik – prachtige (sub)titel: “Wie is als Gij? – Schaduwzijden aan de Godsopenbaring in het Oude Testament”
    Schaduwzijden bestaan slechts bij de gratie van het licht.

Geef een reactie

