Verkooptechniek

Mijn mobielabonnement loopt af.
Ik heb geen zin om de wirwar aan aanbiedingen op het net uit te zoeken.
Ik ben al heel lang klant bij Vodafone, bevalt mij prima.
Vandaag dus naar de winkel.
Ik loop binnen, en ik zeg tegen de (jonge) man die mij begroet:
"Mijn abonnement loopt af. Ik moet een nieuwe hebben. Ik ben ook benieuwd naar wat de ontwikkelingen zijn in de mobiele telefonie, mobiel ineternet e.d.".
Met andere woorden: "Ik ben voor alles in. Verkoop mij iets."

Als ik die verkoper was, had ik mij een abonnement aangesmeerd waar mijn vrouw van zou huilen.
De jongen bleef rustig, legde niets uit, haalde vier nieuwe telefoons uit de magazine waaruit ik kon kiezen.
Ik vertrok met precies hetzelfde abonnement als waar ik mee begon.

Ik heb hem zelfs gewezen op een aanbieding inclusief Tom Tom (wel duurder abonnenment) die ik in de winkel zag, door te zeggen: "Ik ben ook een beetje op zoek naar een navigatiesysteem. Zou dat wat voor mij zijn?"
Hij verroerde geen vin en ging door met het invullen van het formulier.

Ik denk dat ik flink zou kunnen verdienen als verkoper.
O – wacht eens even. Dat ben ik al.

One response to “Verkooptechniek

  • sarah

    again, the big difference between America and NL. I guess that guy doesn’t get paid commission – he probably just gets the same amount of money no matter what he sells.
    An illustration – last night we had someone come by to give us an estimate on installing new widows in the house, that man wanted to sell some windows! it took us an hour to convince him that no matter what kind of deal he could give us that night we were’t ready to commit. That was after getting him to come down over $5,000 in the price! Aaron says that I get to haggle for our next car. 🙂

Geef een reactie

