Vertrouwen

Vertrouwen krijgen was in Nigeria geen probleem.
Als ik een dorp binnenliep was ik, op dat moment, Jezus Christus,
Mohammed, Mahatma Ghandi, Boeddha en de Koning van Siam ineen voor de mensen.
Ze hingen aan onze lippen.

Amsterdam was wel degelijk andere koek.
Grootst nadeel: Amerikaan zijn. Moet je helemaal niet
willen.
De Nederlandse stereotypen over Amerikanen en de Amerikaanse
cultuur zijn hardnekkig.
Daarnaast hadden we onze doelstelling tegen: wij wilden een
kerkelijke gemeente stichten in Amsterdam die in staat zou zijn om mensen te
bereiken die normaal gesproken niet in de kerk zouden komen.
Wat als bedreigend ervaren werd door de kerkelijke leiders (zowel gereformeerd als evangelisch, het maakt niet uit):
Er zijn al genoeg kerken in Amsterdam/Nederland!
Zeg je daarmee dat wij het niet goed hebben gedaan?
Denk jij dat je ons iets kan leren?
Jullie moeten goed rekening houden met het werk dat de Geest
in Nederland al gedaan heeft!
Komen jullie Nederland redden? (sarcastische toon)
Je opleiding zal zeker beneden de maat zijn.

Eén van de moeilijkste dingen die ik in mijn leven gedaan
heb was het vertrouwen winnen van de kerkelijke gemeenschap van Amsterdam en
Nederland (voor zover dat mij gelukt is).
Het heeft me zelfs voor een deel opgebroken.
Wat heel apart is, is dat ik dezelfde worsteling niet ervaar
in buitenkerkelijke kringen waarin ik verkeer (en dat zijn er meerdere [geweest]).
Het is echt heel anders.

Een paar vrienden van mij vinden dat ik veels te gevoelig ben
op dit punt, en ik denk dat ze ook voor een deel gelijk hebben, maar niet
helemaal.
Want áls ik het gevoel krijg dat ik voor (minderwaardige)
buitenlander gezien wordt, dan is het in de kerk.
Voorbeeld: vorig jaar kreeg ik een email van iemand naar
aanleiding van een preek.
Letterlijk stond dit zinnetje: als je beter ingeburgerd was,
had je dat niet gezegd.

Vertrouwen moet je winnen, mee eens.
Maar je kunt het ook, uit genade en liefde, geven.

(Noot: dit is de zeventiende in een serie logs die stilstaan bij ons 30-jarige jubileum als
zendingswerkers. Klik op categorie Jubileum voor de rest van de serie.
Klik
hier voor de eerste log.)

2 responses to “Vertrouwen

  • Arianne

    Hmm, dat heet gewoon discriminatie! Ik vind het wel zorgelijk dat je dit met name in de kerk ervaart, en niet zozeer erbuiten. Misschien is de kerk (nog) niet multiculti genoeg?

  • willem

    hoi norman
    alsof je het uit MIJN mond had opgetekend: amerikaan, dat moet je helemaal niet willen zijn. maarre… wat ben jij nou voor rare amerikaan! de tranen springen niet eens in je ogen als je de stars & stripes hoort!
    overigens ken je ongetwijfeld óók die lieden die “even” gemeenten komen stichten, en dan na een jaar totaal geflipt teruggaan naar huis!

Geef een reactie

