Gek

Op 4 januari 1990 arriveerden we in Nederland.
Er ging een heel proces aan vooraf dat bestond uit
evaluatie, onderzoek, fondsenwerving, regelwerk.
Jullie weten het waarschijnlijk niet, maar voordat iemand
door een zendingsorganisatie uitgezonden wordt wordt hij of zij grondig
onderzocht en onderworpen aan allerlei psychologisch- en persoonlijkheidstesten
e.d.
Ze willen weten of je gek genoeg bent om church planter te
worden in Amsterdam.
Pas als je helemaal stapel verklaard wordt mag je. 

Om je gestoordheid helemaal op de proef te stellen moet je
ook je eigen inkomen werven.
Wij hebben er een jaar over gedaan om genoeg mensen zo ver
te krijgen dat ze ons zouden ondersteunen.
Het ging uiteindelijk om ongeveer 20 kerkelijke gemeentes en
40 individuen.
Ik ben in contact met de kerken gekomen door simpelweg door
de Gouden Gids te bladeren (In Amerika staan kerken in de Gouden Gids. In
Nederland niet.). Ik schreef een brief, belde de dominee en probeerde een (uiteraard!)
vrijblijvend bezoek te regelen. Meestal leverde dat niets op, soms wel. Volgens
mij heb ik 300 kerken aangeschreven. Op zich geen slechte verkoopcijfers.

Zes weken voordat we wilden vertrekken was het nog niet rond
met de fondsenwerving. Wij stonden op het punt het vertrek uit te stellen toen
ik gebeld werd door iemand die ik nauwelijks kende uit Chicago. Het was een
zoon van een Nederlands emigrantengezin die rijk was geworden in de
afvalverwerking.
In een korte zakelijke mededeling (zoals alleen Nederlanders dat kunnen) deelde hij mij mee dat hij en
zijn vrouw bereid waren om $1000 per maand te doneren ten behoeve van ons
project.
Wij konden gaan.

Amsterdam staat bekent als een church planter’s graveyard. De
meeste gemeentestichters en projecten sneuvelen hier.
Begin van de 20e eeuw stond Nigeria bekend als de
white man’s graveyard.

Ik moet gek zijn (geweest).

(Noot: dit is de zestiende in een serie logs die stilstaan bij ons 30-jarige jubileum als
zendingswerkers. Klik op categorie Jubileum voor de rest van de serie.
Klik
hier voor de eerste log.)

Geef een reactie

