Terugkijkend

Laatst vroeg iemand mij wat ik geleerd heb door onze ervaringen in Nigeria.
Hoe ik er op terug kijk.
Ik kan daar een paar dingen over zeggen.

Het was enorm leerzaam. De eerste jaren van volwassenheid, waarin je leert wie je bent, wat je kan, wat je niet kan. Doordat we in een andere cultuur werkten en woonden werden we ook gelijk geconfronteerd met de tegenstellingen rijk/arm, noord/zuid, blank/zwart, hoog opgeleid/niet opgeleid, enz. Van dichtbij maakte we allerlei gebieden van het leven mee: onderwijs, medische zorg, ontwikkelingshulp, vervoer, overheid, kerk, theologie, cultuur.

Ik denk dat ik ook veel gemist heb. Ik was toen niet volwassen genoeg om de goede vragen te stellen en naar de antwoorden te zoeken (voor zover er antwoorden zijn). Daar voel ik me niet schuldig over. Ik denk dat dat voor iedereen geldt die jong en beginnend is. En ik had niemand naast me die mij daarin kon helpen. (In die tijd bestond het vak “coach” niet.)

Die periode van 10 jaar was erg vormend voor de rest van mijn (werk)leven. Wat ik in Nigeria geleerd heb heb ik heel bewust meegenomen naar Nederland. Dat vind ik zeer kostbaar. Ik heb er veel profijt van gehad.

Met deze opmerkingen sluit ik de reeks verhalen over Nigeria af.
Omdat een nog groter deel van deze afgelopen 30 jaren zich in Nederland afspeelt wil ik ook in een paar blogs iets over mijn ervaringen in Nederland zeggen. Verhalen over slangen en lijkgeuren zullen dat niet zijn. Alhoewel – lijken?

Bedankt voor het lezen van deze verhalen. Ik hoop dat jullie ze interessant en leerzaam vonden.

(Noot: dit is de vijfiende in een serie logs die stilstaan bij ons 30-jarige jubileum als zendingswerkers. Klik op categorie Jubileum voor de rest van de serie. Klik hier voor de eerste log.)

Geef een reactie

