Seks

Wedden dat ik nu je aandacht heb?
Seks speelt een belangrijke rol in het leven van (jonge)
mannen.
In Nigeria was dat bij mij ook zo.
Waar ik niet echt bij stilstond was dat dat ook voor de
Nigerianen gold.
De mannen, in ieder geval.

Op een gegeven moment hoorden we dat de dominee waar ik
helemaal in het begin mee samenwerkte aangevallen was door een man die, volgens
die man, hem betrapte met zijn vrouw.
En niet ’s nachts.
’s Middags.
Met een stok ging die bedrogen man de dominee te lijf,
waardoor de dominee permanent letsel aan zijn schouder opliep.
Ik heb geen idee of de beschuldiging waar was.
Stel je voor: in een hutje, midden in een dorp, ’s middags,
je bent dominee, andermans vrouw. Hoe krijg je dat voor elkaar?

Wij hadden op een geven moment een klein kantoortje dat
beveiligd moest worden.
Wij hebben dus een bewaker aangenomen.
(Wij hebben – dit is echt waar – een keer een bewaker gehad
die ons met pijl en boog bewaakte, áls hij wakker was.)
Vrij vroeg op een avond moest ik even naar kantoor.
Toen ik bij de voordeur kwam zag ik een soort schutting,
gemaakt uit karton en oud golfplaten, die een stuk van de veranda afschermde.
En ja hoor.
Daar lag onze bewaker met een vrouw.

De kerk daar hield een keer per jaar Synode.
Het was een vergadering die een week duurde.
Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, in de hitte.
Ook geen comfortabele stoelen.
Op donderdagochtend, de een na laatste dag, merkte we op dat
er iets aan de hand was.
De voorzitter van de Synode kwam, op een gegeven moment,
verslagen binnen.
Hij werd, die nacht, aangevallen door een man die hem
betrapt had met zijn vrouw.
Ik heb geen idee of de beschuldiging waar was.
Stel je voor: Klein dorpje. Vol gasten. Druk. Voorzitter van
de Synode. Dominee. Getrouwd.

Dat laatste maanden van mijn tijd in Nigeria stonden in het
teken van deze gebeurtenis, want ik was toen de liaison tussen onze
zendingsorganisatie en de Nigeriaanse kerk.
Wat het nog ingewikkelder maakte was het feit dat je met
verschillende stammen te maken had, en dus ook een machtspelletje.
Wie wilde deze voorzitter weg hebben?
En waarom?
Of had hij, als man, gewoon zin in een lekkere vrijpartij?

No_sex_1

(Noot:
dit is de dertiende in een serie logs die stilstaan bij ons 30-jarige
jubileum als zendingswerkers. Klik op categorie Jubileum voor de rest
van de serie. Klik
hier voor de eerste log.)

One response to “Seks

  • willem

    ja, maar niet vanwege dat woord. maar omdat er een vers logje was.
    ik heb je verhaal met stijgende verbazing zitten lezen. zoals je het beschrijft, lijkt het of het daar veel erger is dan in amerika (of nederland).
    groetjes, willem

Geef een reactie

