Brand

In december 1978 gingen we met vakantie naar Nairobi, Kenia . Daar zaten mijn ouders met een broer en zus van mij.

Cyndi was zwanger met Ben.

Ergens tussen Kerst en Oud en Nieuw kregen we, om 1 uur ’s nachts, een telefoontje uit Grand Rapids, Michigan. Het was een collega van mij, die mij informeerde dat ons huis afgebrand was als gevolg van een elektrische fout. Hij vertelde dat alles weg was, en als we dingen wilden vervangen, dat we dat misschien het beste in Nairobi konden doen.

Ik bleef redelijk koel. Ergens kon ik me geen voorstelling maken van wat er was gebeurd. Het leek erg onwerkelijk en ver weg.

De volgende dag belde ik terug naar Grand Rapids om te bevestigen dat ik het bericht goed had verstaan. Ja, hoor. Alles was weg.

Wij hebben weinig in Nairobi gekocht. Waarom weet ik niet meer.

Ik zal nooit vergeten hoe het was om weer ons huis te zien bij de landing in Serti. Het was echt inderdaad allemaal weg, behalve de muren die, ondanks significante schuren, waren blijven staan.

Je moet je voorstellen: je had veel meegenomen voor een periode van meer dan twee jaar – kleding, schoenen, voorraden, cassettebandjes, noem maar op. Allemaal weg.

Een klein stuk gesmolten golfplaat ligt nog steeds op mijn bureau als herinnering.

De kerkelijke gemeente in Serti had alles voor ons schoongemaakt, en uit heel Nigeria kwam kleding, meubels, keukengerei en alles wat je maar bedenken kan. Ontroerend.

Wij bivakkeerden in het gastenverblijf, een heel klein huisje. Een collega met een hele groep Nigerianen begon met het herbouwen van ons huis.

Dat duurde een paar maanden, en in die periode is onze zoon Ben geboren (een ander verhaal).

Wij waren nog jong en flexibel genoeg om hierdoor niet onderuit gehaald te worden.

Wij verloren onze visie niet.

Wij gingen gewoon door.

Niemand – en ook wij niet – stond stil bij de vraag: hoe ervaren jullie dit? Wat zegt dit jullie? Hoe verwerken jullie dit? Doen jullie dat goed samen?

Dat waren de goede oude tijden.

Of toch niet?

Brand

(Noot: dit is de tiende in een serie logs die stilstaan bij ons 30-jarige jubileum als zendingswerkers. Klik op categorie Jubileum voor de rest van de serie. Klik hier voor de eerste log.)

Geef een reactie

