Slangen

(Vooraf: dit is de derde in een serie logs die stilstaan bij ons 30-jarige jubileum als zendingswerkers. Klik op categorie Jubileum voor de rest van de serie. Klik hier voor de eerste log.)

Natuurlijk was/ben ik bang voor slangen.
Ik bezit de gave niet om dieren en vogels te zien als ik
ergens wandel.
En als je een slang niet ziet is hij gevaarlijk, want
meestal willen ze ook zo snel mogelijk weg. Pas als een slang niets anders kan
doen dan zichzelf verdedigen valt hij aan (in de meeste gevallen).

Puff_adder
Ik stond een keer in het gras bij het huis van onze collega (in
Serti). Ik was, met een andere collega, bezig een watersysteem te installeren. Opeens
begon mijn collega naast mijn voeten te slaan met een stuk ijzeren pijp. Daar
lag een groene pofadder, pal naast mijn voet. Ik had het helemaal niet gezien.

Diezelfde collega ging een keer voor zes maanden met verlof.
Wij woonden in hun huis. Gedurende die zes maanden zag ik geen enkele slang. Op
de dag waarop hij terugkwam doodde hij een slang in onze voortuin.

Een fenomeen waar we mee te maken kregen was de spugende
cobra. Het is echt waar dat die hun gif kunnen spugen. Die waren wel eens te
vinden in het kippenhok. Je moest dus heel goed kijken voordat je de eieren
ging halen.

Wij hadden een poes, mede om ons op de hoogte te stellen als
er een slang, schorpioen of ander ongewenst diertje het huis binnen kroop (onze
kinderen speelden vaak gewoon op de vloer). Op een dag hoorde we veel lawaai
achter het huis, een poes in hoge nood. En inderdaad, hij was bespuugd in zijn
ogen door een cobra. Wij hebben ons best gedaan het gif uit zijn ogen te
verwijderen metwater uit de kraan. Hij bleef een aantal dagen op een zak suiker liggen herstellen,
wat hem wel lukte.

Wist je dat kikkers niet alleen kwaken? Als ze in levensnood
verkeren – b.v. doordat ze opgegeten worden door een slang – kunnen ze heel
zielig schreeuwen. Dat geluid gaat door merg en been. Afschuwelijk.

Ik heb, bij mijn weten, nooit slang gegeten. Het had gekunt.
Men zegt dat het, net als alle andere vreemde diersoorten,
naar kip smaakt.
Ik geloof het wel.

Spitting_cobra

One response to “Slangen

  • eline

    COOL! zegt de stadsmeid die als gevaarlijkste dier een roofvogel op 4 meter afstand heeft gezien….
    de kikkers in mijn tuin maken het geluid van piep-beestjes (van dat kinderspeelgoed waar je in knijpt en dat dan ‘piep’ zegt) als ze door de katten werden gepest.

Geef een reactie

