Bonhoeffer

Afgelopen maandag was het 62 jaar geleden dat Dietrich Bonhoeffer opgehangen werd door de Nazis.
Ongeveer 25 jaar geleden, toen ik nog in Nigeria zat, heb ik zijn boek Navolging gelezen.
Het heeft een diepe indruk op mij gemaakt, en rond die tijd maakte ik een stap voorwaarts in mijn reis naar christelijke volwassenheid.
Eén citaat uit velen:

Navolging is gebondenheid aan Christus; omdat Christus er is, moet er navolging zijn. Een idee over Christus, een leersysteem, een algemeen godsdienstig inzicht van genade of zondenvergeving, maakt navolging niet noodzakelijk, ja, sluit haar in waarheid uit, is in strijd met de navolging. Tegenover een idee staat men in de verhouding van kennis, van geestdrift, misschien ook van verwerkelijking, maar nooit van de persoonlijke gehoorzame navolging. Een christendom zonder de levende Jezus Christus blijft noodzakelijkerwijs een christendom zonder navolging, en een christendom zonder navolging is altijd een christendom zonder Jezus Christus; het is idee, mythe.

Ik merk in mijzelf en in de kerk om me heen veel kennis, leer, inzicht en waarheid, zonder navolging van Christus.

"En een christendom zonder navolging is een christendom zonder Jezus Christus."
Wauw.
Soms denk ik dat ik dat vaker moet roepen. En ook daarin stimuleert Bonhoeffer:

We moeten het riskeren om aanvechtbare dingen te zeggen als
daardoor maar vitale vragen worden aangeroerd.

One response to “Bonhoeffer

Geef een reactie

