Rechtvaardiging (2)

De bijbel zit vol van het thema van een “verzoening” of “redding”
die door middel van plaatsvervanging gebeurt.
In deze preek noemde ik een aantal voorbeelden:

Dieren die gedood werden om Adam en Eva van hun schaamte te verlossen.
Het pascha lam dat gedood werd in plaats van de eerstgeboren zonen van Israël op de avond voor de exodus.
De bok en de stier die geofferd werden in de tempel, een verzoeningsrite voor de onreinheden en overtredingen van de Israëlieten, voor al hun zonden.
Daarnaast de “zondebok”, over wie de zonden van het volk uitgesproken werden voordat hij naar
een verlaten gebied in de woestijn gestuurd wordt.
Johannes de Doper, die, toen hij Jezus zag, riep: ‘Daar is het lam van God, dat de zonde
van de wereld wegneemt.
’ Het beeld dat hij hiermee oproept is onmiskenbaar.
Paulus in zijn brieven: God heeft hem die de zonde niet kende voor ons één gemaakt met de zonde, zodat wij door hem rechtvaardig voor God konden worden.
En Jezus’ vriend Petrus, glashelder: Hij heeft in zijn lichaam onze zonden het kruishout op gedragen, opdat wij, dood voor de zonde, rechtvaardig zouden leven. Door zijn striemen bent u genezen.
De brief aan de Hebreeërs zit er vol van: Net zo zeker is het dat Christus, die eenmaal is geofferd om de zonden van velen te dragen…..

Maarten Luther overdrijft om zijn punt te maken: Christus treedt in onze plaats, neemt al
onze zonden op zich, zich daarvoor offert aan het kruis en het oordeel over zich laat vellen als ware Hij voor God vervloekt en de grootste zondaar, die ooit op aarde gekomen is.

En de gereformeerden onder ons zullen deze woorden uit de Catechismus herkennen: Christus
heeft de toorn van God tegen de zonde van het hele menselijke geslacht aan lichaam en ziel gedragen.

Je kunt geen orthodoxe christen blijven en dit thema, deze leer, ontkennen.
Maar het is meer dan een leerstuk.
Dat probeerde ik ook duidelijk te maken.
Dr. C.J. Miller, een oude vriend van mij, en, toen ik in Amsterdam werkte, mijn baas tot zijn dood in 1996, verwoordde het zo:

Het is erger gesteld met je hart dan wat je ooit onder ogen zou willen/durven nemen, en Gods liefde voor jou is groter dan wat je je ooit zou kunnen voorstellen.

In Jezus’ dood kijken we de ernst en vernietigingskracht van de zonde recht in de ogen. Wij deinzen er niet voor terug.
Maar tegelijk voelen we de oneindigheid van Gods liefde, vergeving en redding.
Als ik dieper nadenk vind ik het niet dwaas of zwak om hierin te geloven.
Het is realistisch (wie ben ik nou werkelijk?) en het geeft hoop (wat voor een God hebben we?).

Dat verlies je als je het plaatsvervangende werk van Jezus loslaat omdat het niet past binnen de kaders van de (post)moderne, westerse cultuur. 

Crucifixion_1

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: