Rechtvaardiging (1)

In twee logs wat opmerkingen n.a.v. mijn preek voor
vanavond.
Het zal gaan over de bijbelse leer van de rechtvaardiging en
het plaatsvervangende offer van Jezus.
Wat we daarmee bedoelen is dat Jezus’ leven, dood en
opstanding plaatsvervangend is.
In onze plaats leefde hij, stierf hij en stond hij op.
In het Engels heb je daar een mooie term voor: "substitutionary
atonement
".
(Wauw, ik vind het zo leuk om dat te zeggen! De termen "vicarious" and
"passive righteousness" klinken ook aardig.)

Omdat het Goede Vrijdag is richten we onze aandacht op zijn
dood.
Geen begrepen of populair onderwerp in onze tijd, ook in de
kerk niet.
Wij kunnen, in onze tijd, niets met een God die een bloedig
offer vraagt om ons te kunnen vergeven.
Zoals Kuitert het verwoordt: Hoezo verzoening? Ik wist niet dat het oorlog was…..Wij zijn ons van
geen kwaad bewust, de vergeving der zonden doet ons dan ook niet (althans
zelden) een gat in de lucht springen en vrede met God is geen Groot Nieuws….Wij
hebben niets tegen God, maar kan Hij wat tegen ons hebben?

Eén van de redenen waarom ik dit nog steeds geloof is een
simpele:
De Joden vragen om
wonderen en de Grieken zoeken wijsheid, maar wij verkondigen een gekruisigde
Christus, voor Joden aanstootgevend en voor heidenen dwaas. (..)
  want het dwaze van God is wijzer dan mensen,
en het zwakke van God is sterker dan mensen.

Dit schrijft Paulus in zijn eerste brief aan de Korinthiërs.
Wij zijn de Grieken – wij zoeken wijsheid, in de eerste
instantie onze eigen wijsheid.
Juist omdat het, in onze oren, een dwaasheid is, wil ik het
geloven.
Ik heb niet veel aan een God of een goddelijke daad die ik
kan begrijpen en bevatten, die niet boven mij eigen voorstellingsvermogen
uitgaat.
Noem mij gerust dwaas. Zwak mag ook. Want dat ben ik.

Crucifixion

Geef een reactie

