Verhoren

Gister een Alpha-avond over gebed.
Een onderwerp dat christenen door de eeuwen heen erg bezig
heeft gehouden.
Ik ben zeker niet gekwalificeerd om mensen hierin te
(bege)leiden.
Tijdens de voorbereiding viel mij iets op dat ook op de
avond terugkwam. 

In zijn hoofdstuk over gebed schrijft Nicky Gumbel dat gebed
“loont”. Even later wordt vrij veel aandacht besteed aan de redenen waarom onze
gebeden niet “verhoord” worden.
Een van de redenen, volgens Gumbel, is dat wij de wil van
God niet goed begrijpen. God wil ons goede gaven geven. En daarom, wanneer wij
om iets vragen, kan hij als antwoord “ja”, “nee” of “wachten” geven.
Een deelnemer protesteerde. “Dat zegt helemaal niets. Je
geeft elk mogelijk antwoord op een vraag, waardoor je eigenlijk geen antwoord
geeft”
.
Ik moest haar gelijk geven.

Ik vond Gumbel te veel aandacht besteden aan gebed als God
vragen om dingen die wij graag willen hebben of zien gebeuren. Hij noemt andere
aspecten, maar dit is het centrale thema. Hij sluit het hoofdstuk zelfs af door
Johannes 15:7 aan te halen: De voorwaarde
voor het verhoren van ons gebed is dat wij in Christus blijven
.
Wanneer dat de hoofdmoot is dan moet je je in allerlei
bochten wringen om een verklaring te vinden voor waarom je een “ja”, “nee”, of “wacht
maar” als antwoord krijgt.
Wij hebben – zoals we vaker doen – onze (gebeds)relatie met
God vergeleken met een relatie tussen man en vrouw. Er komen zeker de momenten
in voor waar de man de vrouw om €30 vraagt omdat hij wil gaan stappen (wij
nemen even aan dat zij de financiën beheert). Zij kan “ja” zeggen, of “nee”
(omdat zij niet wil dat hij gaat, óf omdat ze geen geld heeft) of “wachten”
(het is beter dat je morgen gaat want…).
Maar als hun relatie gezond is dan bestaat het uit veel meer dan “verzoeken”en “verhoren”.
Soldier_embrace
Wat je veel vaker van een geliefde of vriend wilt is dat
hij/zij je aanhoort.
Je komt thuis na een drukke dag en je wilt dat zij gewoon naar je luistert. Meer heb je niet nodig dan dat hij zijn armen om je heen slaat en je vasthoudt.
Hoe werkt dat in onze relatie met God?
Een wat onderbelicht onderwerp, in mijn beleving.
Ook in Alpha.
Terwijl de moderne mens, die in principe alles kan en heeft en weinig hoeft te “verzoeken” (zeker als iemand nog jong en gezond is), meer een arm om hem heen nodig heeft.
Die verdieping zoek ik.

Embrace_1

One response to “Verhoren

  • Adriaan

    Hallo Norman,
    een tijdje niet geweest maar je schrijft weer leuke stukjes!
    Gewoon bij God zijn, op zijn schoot zitten Psalm 131) of met hem wandelen dat zijn voor mij de fijnste gebedsmomenten.
    Mijn ervaring is eigenlijk ook dat ik zelf vaak niet eens weet wat ik wil of wat goed voor mij is. Hoe kan ik hem dan ook daarom vragen. Of zoals Rich Mllins zingt: “I rather fight you for something I don’t really want than take what you give that I need and I have beat my head against so many walls now I am falling on my knees – Hold me Jesus cause I’m shaking like a leaf, you have been King of my glory won’t you be my Prince of peace”
    Gezegend pasen en groetjes aan Cyndi
    Adriaan

Geef een reactie

