Seks

Vanavond gaan we het op de club (catechisatie) hebben over
seks.
Het zevende gebod: Gij zult niet echtbreken

Niet makkelijk, voornamelijk omdat het denken van de
samenleving (ook in de kerk) zo anders is dan toen ik een tiener was.
De motivatie toen om niet aan seks te doen was angst: angst
om Gods wet te overtreden, angst om wat je omgeving zou vinden, angst om
zwanger te raken (toentertijd waren SOA’s niet zo een (bekend) probleem).
Voor mij was
het – dit klinkt vroom, maar zo bedoel ik het niet – hoofdzakelijk angst om iets kostbaars te verkwanselen.
Terugkijkend vind ik het jammer dat de motivatie angst was (nu
heb je de Ware Liefde Wacht beweging, die het wachten tot het huwelijk positief
brengt), maar ik vind het niet jammer dat ik gewacht heb. Hoe langer mijn vrouw
en ik samen zijn, hoe kostbaarder onze relatie, én dit aspect ervan, wordt.
 
Tegenwoordig lijken jongere mensen weinig moeite met seks
te hebben.
Als je “verkering” hebt, dan doe je aan seks. De enige “moraal” is
dat je, binnen die relatie, monogaam bent. Maar niemand kijkt er van op als je,
ook als christen, een serie monogame relaties hebt.
En al helemaal niet als je kan zeggen: “Wij gaan trouwen. Waarom
zouden we wachten? Je moet elkaar leren kennen, ook op seksueel gebeid, toch?”

Daar lijkt de kerk weinig over te kunnen vertellen dat
geloofwaardig is.

Deze houding over seks heeft z’n voordelen.
Laten we eerlijk zijn.
Angst is weg.
Jongeren praten er openlijk over, ook met de “partner”.
Seks maakt meer een normaal onderdeel uit van een relatie in plaats van
dat het zo een worsteling en spanningsveld wordt.
Men komt meer beslagen ten ijs. Dat kan winst zijn.

En toch.
Ergens geloof ik die mooie woorden van de (christen)jongeren
niet.
Het kan niet zo zijn dat de mens sinds mijn
tienertijd zo veranderd is dat seks geen spanningen oplevert voor een jong (tiener)stel.
Ik bedoel niet alleen in moreel opzicht, maar ook praktisch: hoe, wanneer, waar en waarom (niet)?
Kijk alleen maar naar een afelevering van "Sex and the City".

Zonde is het dat dat “kostbare” voor velen voor altijd
verloren is.

Elephant_sex

One response to “Seks

  • sarah

    I think sex before marriage has more to do with trust within a relationship than just the physical aspect of sex. I think that I can trust my husband in a much deeper and meaningful way because of how he treated me before we were married. The fact that he cherished me and strove to follow God’s Word as our relationship developed showed me the depth of his caring for me and his trustworthyness.
    Thats what I talk about when I talk to teenagers about sex.
    I have seen many married (and living together) couples struggle with trust in each other because they have had different sexual partners.
    God meant for sex to be between married people for a reason. There is blessing in following His Word -even if it seems outdated.

Geef een reactie

