Toekomst

Vandaag stond ik lang in de file.

Ik raakte gefrustreerd over het feit dat de overheid niet in staat lijkt te zijn om echt iets aan het fileprobleem te doen.

Het lijkt niet mogelijk om vooruit te denken en op een effectieve manier toekomstproblemen op te lossen.

Dat geldt, m.i., ook voor de kerk. Wij houden ons bezig met de dingen van vandaag of gisteren, maar niet met die van morgen.

Wij durven de moeilijke vragen niet te stellen:

Bestaat onze gemeente (kerk) nog over 20 jaar?

Moet het nog bestaan?

Hoe gaat het er over 20 uitzien?

Wat zal de rol van de dominee zijn over 20 jaar?

Hoe gaan wij ons voorbereiden op die feiten?

Wat zegt dat over hoe we mensen opleiden en trainen?

Wat geloven we nou echt?

Kunnen we het woorden geven? En durven we dat?

Wat moeten we nu doen zodat de tieners van nu over 20 jaar de ouderlingen (willen) zijn?

Enzovoort.

Er wordt gezegd: wie de geschiedenis niet kent is gedoemd het te herhalen.

Ik verzin ter plekke: wie niet over de toekomst nadenkt, is gedoemd het niet te halen.

2 responses to “Toekomst

  • Henk

    Lijkt iemand die in een blikje in de file staat niet op de vlo in het potje die je een paar dagen geleden noemde?
    Zoals Anne al vermeldde in zijn reactie: mensen kiezen bijna altijd de voor hen bekende oplossingstrategieën.
    Denken mensen die in file staan niet teveel dat de overheid het maar op moet lossen? Of minstens: ik moet nu rijden, maar wat doet die ander dan op de weg terwijl ik er door moet….
    Zit de filerijder daarmee niet gevangen in zijn eigen vlooienpot?
    De link naar de kerk heb ik daarmee niet beantwoord…. Maar dat is nog wel een aardige uitdaging.

  • Ettje

    Waarom geld investeren in iets dat zich straks vanzelf oplost? Als wij, de oudere generatie van nu, de grijze golf, waar nu iedereen mee in z’n maag zit, allemaal dood zijn, en dat is tussen nu en twintig jaar, en de helft van de jongeren geëmigreerd is, zijn de files gewoon opgelost.
    En wat de kerk betreft: ’t Ging Jezus om Gods Koninkrijk, maar ’t werd de kerk…, las ik eens. Al dat gepraat en geschrijf over de kerk… klinkt in mijn oren zo langzamerhand net als ’t praten en schrijven over de files.

Geef een reactie

