Radio 1

Vanmiddag onderweg naar huis naar Radio 1 geluisterd.
Twee interviews.

De eerste met iemand die prostaatkankertests verkoopt. Volgens
KWF Kankerbestrijding zijn de testen niet betrouwbaar, en of een verhoogde
PSA-concentratie resulteert in een fatale prostaattumor, is onduidelijk.
De man die de testen verkoopt werd “aangevallen” door de
presentatrice. Hij beweerde dat de tests wel betrouwbaar waren (lijkt mij
duidelijk), en hij was het ermee eens dat een verhoogde PSA-concentratie niet
per se betekent dat je prostaatkanker hebt of eraan doodgaat. Het is misschien
een aanleiding om naar je huisarts te gaan, eventueel voor nader onderzoek,
mocht dat wenselijk zijn (naar het oordeel van de huisarts).
Eigenlijk niet zo veel aan de hand. Duidelijk was dat de
mevrouw van de radio iets wilde vinden om hem ermee in het nauw te brengen, je
voelde ook haar frustratie toen het niet lukte. "U verkoopt die tests om er geld mee te verdienen?" Korte pauze. "Ja – is daar iets mis mee?"
Een interview van slechte kwaliteit waar wij als luisteraars
niet mee gediend worden. Er was geen nuancering of correcte weergave van
de feiten.

De tweede was met een woordvoerder van de politie (waar weet
ik niet meer) in verband met een meisje van 6 dat vrijdag ontvoerd was. De
ontvoerder was opgepakt, en heeft bekend. Het onderzoek loopt nog, het meisje
wordt gehoord. De woordvoerder kon er dus niets inhoudelijks over zeggen. Erg
verstandig.
De presentatrice wilde maar één ding weten: werd het meisje
seksueel misbruikt? Zij bleef die vraag stellen.”U kunt dus niets zeggen over……….?”
Het leek mij glashelder en zeer begrijpelijk dat de woordvoerder
daar niets over kon zeggen.
Maar nog erger: stel dat hij wel bevestigend had geantwoord.
Is het naar dat meisje en naar de samenleving toe verantwoord dat het openbaar
gemaakt wordt dat zij seksueel misbruikt is? Moet zij dat de rest van haar leven met zich mee dragen (de openbaarheid, bedoel ik)?
Ik denk het niet. Jammer dat de presentatrice daar geen oog voor had.

P.S. Ik heb de leeftijd bereikt waarop tests naar
verschillende soorten kanker wenselijk zijn. Ik heb het een paar keer
aangekaart bij mijn huisarts, zonder resultaat. Ik leef niet in angst, maar ik
vind het wel jammer dat er niet meer aandacht (en geld) besteed wordt aan bevolkingsbreed
onderzoek dat kanker in een vroeg stadium zou kunnen ontdekken. Trouwens, bij
vrouwen wordt het wel gedaan voor specifieke soorten kanker.

One response to “Radio 1

  • willem

    hoi norman
    de meeste interviews vind ik 3x nix: óf niet kritisch genoeg, óf een vooringenomen interviewer.
    het enige interview waar ik altijd naar luister is van martin simec. of is dat weer zo’n punt van zielsverwantschap en luister je daar ook altijd naar?
    ik weet alleen niet of jij van je KR op zaterdag vòòr 01:00 naar bed moet… maar dan kun je het dounloden als podcast.
    [radio 1 / zo 00:00 – 01:00 / rvu] of anders http://www.rvu.nl

Geef een reactie

