Vrienden

Vandaag (dit weekend eigenlijk) heb ik niet zo veel te melden.
Dat komt omdat het een vrij weekend is.
Ik ben een beetje moe, en ik heb rust nodig.
Dat neem ik dan ook, voor zover dat kan.

Vandaag had ik een gesprek met iemand die ik niet kende, en we hadden het over het belang van vriendschap. En ik realiseerde me weer hoe rijk ik ben met zoveel goede vrienden waar ik mijn leven mee deel. Het is echt ongelofelijk kostbaar.

Vrij vertaald een citaat van Frederick Buechner:

De liefde van God. De barmhartigheid van God. Het oordeel van God. Je doet je schoenen uit en je staat zoals je voor een berg of op het strand zou staan.
Maar de
vriendschap van God?
"En de HERE sprak tot Mozes van aangezicht tot aangezicht, zoals iemand spreekt met zijn vriend;"
"Abraham, mijn vriend."

Vriendschap is niet iets dat God doet. Het is iets dat God en Mozes, God en Abraham, samen doen. Zelfs God kan niet een vriend zijn zonder iemand anders, blijkbaar.

"Jullie zijn mijn vrienden" zei Jezus tegen zijn discipelen. En: "Er is geen grotere liefde dan je leven te geven voor je vrienden."

Het is een hoge prijs die je moet betalen om een vriend te zijn, maar het is blijkbaar elke cent waard.

Geef een reactie

