Recht doen?

Dit verhaal viel mij op, omdat mijn moeder in Ripon is geboren. In Ripon wonen veel Nederlandse emigranten. Mijn moeder is daar een dochter van.
Blijkt dat dominee Randall Radic van de First Congregational Church in Ripon, Californië, zijn gemeente opgelicht heeft voor een bedrag van ongeveer $750.000,00. Door valse bewijzen van eigenaarschap te vervaardigen kon hij de pastorie en het kerkgebouw verkopen en zelf het geld houden.
Gemeenteleden (allemaal boven de 70 jaar die hem volledig vertrouwden) begonnen pas iets te vermoeden toen hij op "Main Street" reed in zijn splinternieuwe BMW.
Radic was ook een "blogger". Toen hij vastzat kwam hij in contact met Roy Gerald Smith, opgepakt wegens zedendelicten. Blijkbaar vertrouwde Smith ds Radic zodanig dat hij aan hem opbiechte dat hij een moord had begaan. Dat heef Radic op zijn weblog gezet.
In ruil voor zijn getuigenis heeft de officier van justitie de meeste aanklachten tegen Radic laten vallen. Hij komt binnenkort vrij.

Een andere soort verleiding waar dominees blijkbaar aan blootgesteld kunnen worden.

De First Congregational Church staat aan Acacia Avenue in Ripon. Mijn opa en oma woonden ook aan Acacia Avenue, in dit huis (pijltje), tegenover het honkbalveld (rechts achter in de hoek één van de Christian Reformed Churches. De parkeerplaats is groter in oppervlakte dan het kerkgebouw).
Hier heb ik als kind veel warme zomers doorgebracht.

Ripon_2

P.S. Ik vraag me af waarom het Nederlands Dagblad dit verhaal wilde verslaan. Er moeten honderden van dit soort verhalen zijn, en Ripon is – ahem – een dorpje van weinig  tot geen betekenis. Men leest daar de krant alleen om achter te komen wie overleden is.
Geen ander nieuws?

One response to “Recht doen?

  • Ettje

    Misschien omdat het fijn is om de misstappen van een ander te verslaan? Iets in de trant van: ben blij dat ik zo niet ben?
    ‘k Vind het trouwens nog steeds een raar systeem dat je eigen schuld minder wordt als je de ander erbij lapt…

Geef een reactie

