Kind en Koninkrijk

Vandaag
is gepubliceerd het  Unicef-rapport ‘Een
overzicht van het welzijn van kinderen in rijke landen
‘.

Dit staat op de voorpagina:

The true measure of a nation’s standing is how
well it attends to its children – their health and safety, their material
security, their education and socialization, and their sense of being loved,
valued, and included in the families and societies into which
they are born.

Hoe ouder ik wordt hoe meer ik hierin geloof. Mijn leven en
mijn bijdrage aan de wereld moet gemeten worden aan mijn bijdrage aan het
welzijn van onze kinderen. Dat geldt ook voor de samenleving.

Mijn reis naar de VS afgelopen augustus stond in dat kader:
het welzijn van nichten en neven van mij. Daar heb ik veel voor over. Wanneer
wij als familie geen veilige plek (kunnen) bieden aan de jongste onder ons, dan
hebben we jammerlijk gefaald. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben.

En ik word enorm bemoedigd als ik mensen zie die, b.v., aan
pleegkinderen een veilig huis bieden. Geweldig. En ga zo maar door.

Het rapport laat zien dat Nederland gemiddeld het beste
scoort als het gaat om het welzijn van haar kinderen (alleen op het gebied van
de armoede doet Nederland het minder goed).

De preek voor aanstaande zondag gaat over de gelijkenis van
Jezus van het mosterdzaadje: het kleinste zaadje dat een struik wordt waarin de
vogels zich nestelen (zich veilig  voelen
en weten). Zo werkt Gods Koninkrijk, zegt Jezus.

Ik vind het erg bemoedigend dat Gods Koninkrijk in Nederland
zo zichtbaar aanwezig is dat zelfs UNICEF dat
kan meten, en dat onze kinderen zich hier veilig voelen en weten.

(Ik heb bewust “Gods Koninkrijk” gezegd en niet “kerk”.
Deze gelijkenis laat zien dat Gods Koninkrijk veel breder is dan de kerk, en de
kerk is, vaker dan wat we zouden willen toegeven, niet altijd een veilige plek (geweest) voor kinderen.)

Wat is jouw bijdrage aan het welzijn van kinderen?

Tgiving_06_007_1

One response to “Kind en Koninkrijk

Geef een reactie

