Televisie

Gisterenavond uitgeteld op de bank voor de televisie.
Ik had beter iets anders kunnen doen.
Twee dingen waardoor je je afvraagt hoe het gaat met onze
samenleving.

In de eerste plaats: X Factor. Toevallig ben ik me vorige
week bewust geworden van het feit dat X Factor de vervanger is van Idols, en
dat de meidengroep X6 uit christenen bestaat. Per ongeluk hebben we de
uitschakeling van Christian gezien (daar zit ergens een grapje in: Christian
uitgeschakeld door christenen of zoiets.). Nou – ik vond de optredens van zowel
X6 als Christian erg slecht. Echt helemaal niets. Slecht gezongen, lelijk
gekleed, choreografie die net niet lukte. Zeer beroerd allemaal. En daarna een huilende
jury, een geëmotioneerd Christian, betraande X6. Het is werkelijk niet te geloven
dat miljoenen Nederlanders hiernaar zitten te kijken, en waarschijnlijk ook mee de
tranen wegpinken. En nog niet eens de kwartfinale…..

In de tweede plaats: Vitesse – NEC. Tegen het eind van de
wedstrijd werd de sfeer grimmiger. Op een gegeven moment deelde een speler van Vitesse (ik weet niet wie het was, en ik
kon het niet zo gauw vinden op het net) een kopstoot uit aan een tegenstander. Het
leek er eigenlijk op dat hij hem in zijn neus beet. Hij kreeg geel, want de
scheidsrechter zag niet alles.
Na afloop deed de trainer van Vitesse er wat laconiek over. “Ja
– op een gegeven ogenblik worden je emoties je de baas.” – of zoiets. De commentatoren
op Talpa vonden het erg maar begrijpelijk.
Toen ik op de middelbare school aan sport deed zou je meteen
van het veld gehaald worden als je zoiets deed – en door je trainer, ook al was je de beste speler van het veld (dat was ik ook nooit). Je was meer bang voor hem dan de scheidsrechter. In de
sport ging het om winnen én karakter.
Als de leiders ons niet voorgaan dan is er weinig
hoop over.

Christian

2 responses to “Televisie

  • Ettje

    Niets is ellendiger, vind ik, dan na een avondje televisie kijken het gevoel te hebben: beter iets anders te hebben kunnen doen. Blijkbaar keek je gewoon naar de verkeerde programma’s 🙂 Ik keek naar ‘praatjesmakers, de reünie, en kruispunt. Drie mooie programma’s. En vooral het laatste programma was voor mij een prachtige dagsluiting. Zoals zo vaak op zondag! Naar de commerciële zenders kijk ik zelden of nooit!

  • Anne

    Ter aanvulling: de betreffende speler van Vitesse die de “neusbeet” deed (Sansoni), is door zijn club geschorst en heeft een boete gekregen en voorts wordt er nog een onderzoek gedaan door de voetbalbond.
    Overigens ben ik het volledig met je eens dat een trainer zoiets niet goed mag praten en al helemaal niet de indruk moet wekken dat zoiets “bij het spel hoort”.

Geef een reactie

