Bevoorrecht

Maandag en dinsdag zijn drukke dagen geweest, en ook gelijk het eind van mijn eerste maand werken in Amsterdam (mijn proeftijd zit er nu op, ik kan nu niet meer ontslagen worden tenzij ik herhaaldelijk de interne voorschriften of reglementen overtreed. Wat die zijn weet ik niet.).
Die twee dagen zijn typerend voor wat ik in Amsterdam ga doen: een bezoek met een oudere mevrouw van bijna 90, een gesprek met het team en Eric Sengers, schrijver van de boeken Al zijn wij katholiek, wij zijn Nederlanders en Aantrekkelijke Kerk.
Daarnaast een vergadering van het Leiderschapsteam, bestaand (op dit moment) uit jonge mensen die zich inzetten om de gemeente te leiden.
Een erg leuk gesprek en lekkere lunch met een stel van mijn leeftijd dat in de scheepvaart werkt. Hij heeft twee grote binnenvaartschepen die op de Rijn varen, en hij laat die grote schepen in China bouwen waarna ze in Nederland verkocht worden. Prachtige foto’s van die grote schepen op elkaar gestapeld op een ponton.
Dinsdag kwam een groep gemeentestichters bij elkaar. Er zijn nu negen projecten gaande in Amsterdam vanuit de Reformatorische kerken. De meerderheid van deze projecten komen uit de Vrijgemaakte kerk.
Wat een verschil met 1990!
Iemand noemde mij een "oude rot in het vak". Daar schrok ik even van, maar zo voelde het ook.
’s Avonds een huiskring bijgewoond. Goed, eenvoudig, persoonlijk gesprek met elkaar over het leven en het geloof.

Al met al boeiend en vermoeiend (in de goede zin van het woord).

Twee indrukken (die niet nieuw zijn):
1. Er is veel leed in de kerk. De kerk is er niet altijd in geslaagd het Evangelie zo te vertellen en er zo naar te leven dat het de "kracht Gods" is voor vruchtbaarheid en een positieve kijk op dit leven of het komende leven. (En soms denk ik dat, wanneer dat wel het geval is, dat ondanks en niet dankzij de kerk is.)
2. Er is iets nieuws gaande. Een beweging – van de Geest, hoe kan het anders – van mensen die gegrepen zijn door het Evangelie en daaruit willen leven, ook in deze tijd. Iets van vrijheid, vreugde, relevantie en gemeenschap in en over de werkelijkheden van het leven. Het is prachtig om dat – ook – hier mee te mogen maken.

Gisteren heb ik ook in Heemstede iets moois meegemaakt.

Dwars door de moeilijkheden en worstelingen heen ben ik toch een bevoorrecht mens.

One response to “Bevoorrecht

Geef een reactie

