Het geloof van de dominee

Waterandwine_jpg
In het Nederlands Dagblad van vandaag staat een artikel met
als titel: Zo preken dat je het zelf nog wel gelooft.

Als
hij preekt over het Bijbelse verhaal van de bruiloft te Kana, krijgt hij niet
de gelegenheid ,,de verworvenheden van de wetenschap” te gebruiken in de
kerkdienst. ,,Gemeenteleden sluiten daar op grote schaal hun ogen voor”, aldus
een teleurgestelde dominee gisteren, tijdens de Geruchtendag van
predikantenbeweging Op Goed Gerucht. ,,Daarom probeer ik zo te preken dat ik
het zelf kan geloven en dat kerkleden die nog echt geloven dat water in wijn is
veranderd, mij niet aanvallen. Zo’n preek kan ik verantwoorden naar God en naar
mijzelf. Toch geeft het een onbevredigend gevoel.”

Prof. Hijme Stoffels heeft
onderzoek gedaan naar het geloof van predikanten. Daaruit kwam naar voren dat
een op de zes predikanten niet in het bestaan van God gelooft.

Stoffels vergeleek gisteren zijn
uitkomsten met een onderzoek onder kerkleden twee jaar eerder. Daaruit bleek
een grote kloof tussen voorgangers en kerkgangers. Van predikanten in de
Protestantse Kerk gelooft minder dan veertig procent dat de wonderen uit de
Bijbel echt zijn gebeurd. Bij kerkleden is dat meer dan tachtig procent. De
vraag of alles historisch is gebeurd zoals beschreven in de Bijbel, beaamt tien
procent van de predikanten tegen vijftig procent van de kerkleden. Op de vraag
of de Bijbel het onfeilbaar woord van God is, zegt veertig procent van de
predikant ja en bijna zeventig procent van de kerkleden.

Ik moet zeggen dat ik een soortgelijk spanningsveld ervaar maar dan over een
andere boeg, namelijk, dat ik geloof dat het water wél in wijn is veranderd, en
er bevinden zich regelmatig mensen onder mijn gehoor (de gemeentes waar ik preek) die
dat niet geloven.

Mijn taak is om het overtuigend te
brengen, maar wel zodat ik de ander in zijn of haar waarde laat. Ook moeilijk.

Waarom is het belangrijk voor mij
dat de geschiedschrijving in de bijbel betrouwbaar moet zijn (ik gebruik bewust
het woord “betrouwbaar” in plaats van “letterlijk waar”)?

Tim Keller heeft mij geholpen. Hij
zegt: Het is belangrijk dat de geschiedschrijving in de bijbel betrouwbaar is
omdat we niet gered worden door wat Jezus zei, maar door wat Hij deed.

Dat is wat het christendom anders
maakt dan elke andere godsdienst, ook de vrijzinnigheid van onze tijd.

Als dat niet zo zou zijn, zou ik
mijn domineestoga (als ik die zou hebben) aan de wilgen hangen.

Geef een reactie

