De speech van Bush

Het zal jullie niet ontgaan zijn dat ik, vanaf het begin,
tegen de oorlog in Irak ben. Ik vind het om allerlei redenen onjuist:

  1. De redenen om de oorlog aan te gaan waren onjuist. Óf er gelogen werd, óf de
    veiligheidsdiensten (FBI, CIA) hebben jammerlijk gefaald.
  2. Bush had op de veiligheidsraad van de VN moeten wachten. Door dat niet te doen verloor hij de kans om een echte coalitie te vormen (wat zijn vader wel deed in 1991).
  3. Er is geen aandacht (geweest) voor de redenen achter het terrorisme. Niet dat
    de redenen die er zouden kunnen zijn het terrorisme rechtvaardigen, maar door daar aandacht aan te besteden kom je bij de echte bron van het probleem, en kan je misschien ook er iets aan doen. Bush heeft alleen de loop van een geweer willen/kunnen gebruiken. Fout.
  4. Het lijkt erop dat de regering Bush weinig verstand van of gevoel heeft voor
    hoe de culturen van het Midden Oosten werken. Een voorbeeld: door Saddam
    Hoessein (nu) op te hangen creëer je mogelijk een aanbeden martelaar. Dat moet
    je niet doen. Nog een voorbeeld: de VS lijken geen verstand te hebben van de
    invloed van corruptie in zo’n land. Ik hoorde vanochtend dat bijloenen dollars verdwenen zijn, waarschijnlijk aan corruptie. Uit mijn ervaring in Nigeria weet ik hoe diep corruptie zit en hoe hardnekkig het is. Daar moet je rekening mee houden.
  5. Een guerrillaoorlog win je nooit. Dat hebben we, o.a., in Vietnam moeten leren. In Irak win je zo’n oorlog zeker niet. Als je verder wilt komen moet je op een gegeven moment gaan praten. Bush en Rice lijken dat niet te begrijpen.
  6. Je kunt nooit van buitenaf een politiek of religieus systeem opleggen. Het moet
    altijd van binnen, via de harten en het denken van de mensen, en het kost
    heel veel tijd.

Komende nacht geeft Bush een speech waarin hij zijn (nieuwe)
plan voor Irak zal uitleggen.

Als je uit mag gaan van wat er al gelekt is – en in de
meeste gevallen, ook in Nederland, kan dat – dan ziet het er niet hoopvol uit.

Dat vind ik erg jammer.

En ik schaam me voor hoe hij geweld doet aan de Engelse
taal.

Aircraft_carrier

Jim Wallis is een christelijke activist waar ik vanaf mijn studietijd mee bekend ben. Hij heeft nu, uiteraard, een weblog. Hij schrijft veel over Irak, en in de meeste gevallen ben ik het met hem eens. Klik hier, of hier, of hier.

Geef een reactie

