De Spil

Vanochtend vertrekken mijn vrouw en ik voor een tweeëneenhalfdaagse retraite op retraitecentrum De Spil
in Giessenburg.

Voorbereiden op een nieuw jaar: bloeien en nieuwe vrucht
dragen en groeien in het komende jaar? Snoeien of knotten om vitaal te blijven,
of geriefhout te krijgen en je warm te houden. Geestelijke lessen, die we
werkend kunnen leren in de polder. In deze paar dagen nemen we de zaag en schop
in de hand en zetten een boom op. Op een “kampie” bij Goudriaan planten en
snoeien we hoogstamfruit, knotten wilgen en zetten hakhout af. Op de boerderij
“de Verwondering” horen we hoe boer Vonk met de schepping leeft. We praten door
over wat wij kunnen leren van de natuur, de seizoenen en het ritme van het land.

Ik ben niet zo’n natuurmens. Ten minste,
ik vind het wel mooi en zo, maar “werken” in de natuur gaat mij wat moeilijk af.
Het zal wel heel leerzaam en goed voor me zijn.

Na de drukte van de afgelopen paar
weken (voorbereiding van de diensten rond kerst) en met een druk nieuw begin in 2007 in het vooruitzicht hoop ik tot (actieve) rust en bezinning te komen. Daar heb ik wel zin in.

Ik zal dus pas vrijdagavond of zaterdag weer kunnen bloggen. Ik hoop dat jullie de komende dagen overleven zonder dit weblog.

Als ik het vol kan houden in
Giessenburg moeten jullie het ook kunnen. Misschien leren we allemaal wel iets.

Snoeien schijnt goed voor je te
zijn.

One response to “De Spil

Geef een reactie

