Persoon van het Jaar

Elk jaar kiest het blad Time
Magazine
de Persoon van het Jaar – de persoon die gedurende het afgelopen jaar de meeste invloed had op
de wereld. En die invloed hoeft niet altijd
positief te zijn. Adolf Hitler, Jozef Stalin, Nikita Chroesjtsjov (in 1957) en
de Ayatollah Khomeini zijn het ook
geweest. Het is zelfs een keer de computer geweest (1982), één keer de baby boomers (1966) en in 1975 de (Amerikaanse) vrouw ;-).

Pas sinds 1999 heet het Persoon
van het Jaar
, daarvoor heette het Man
van het Jaar
. (Dit is verrassend
laat, vind ik. Maar als je je realiseert dat vrouwen pas in 1919 in Nederland kiesrecht kregen….)

In ieder geval, dit weekend is de Persoon van het Jaar 2006
door Time bekend gemaakt.

En dat ben JIJ! Ja hoor – jíj bent het. Jij die nu achter je
computer zit dit blog te lezen. Jij die overweegt om hierop te reageren. Jij,
die hoogstwaarschijnlijk een eigen weblog hebt. Jij, die dingen via Wikipedia
opzoekt, die kijkt naar video’s (een misschien ook video’s plaatst) op www.youtube.com; jij, die ingeschreven staat
op myspace.com en zelfs een hele tweede identiteit heeft via secondlife.com
waarmee je je eigen wereld kan ontwerpen/scheppen, geld kan verdienen en seks
kan hebben. Jij, de opa en oma die nu met kleinkinderen mailt of webcamt. Jij, die makkelijker de kerkdienst verzuimt en toch de preek via een podcast en je MP3 beluistert (áls de preek je überhaupt nog interesseert).

Jij bent de Persoon
van het Jaar 2006 van Time Magazine geworden. Eigenlijk is iedereen die eer te
beurt gevallen, tenminste, iedereen die zich op het wereldwijde web begeeft.
‘Jij’ krijgt de eretitel voor het gebruiken en het maken van content op
internet en dus voor het "herscheppen van het informatietijdperk".
Time noemt het een revolutie op internet. Niet langer wordt het web passief
gebruikt, maar actief vormgegeven en gevuld door de gebruiker, die zelf bepaalt
wat er op de digitale snelweg te vinden is. Zo publiceren
gebruikers hun eigen video’s, foto’s, blogs, recensies en commentaren. Het
‘nieuwe internet’ is daarmee het gereedschap geworden waarmee de kleine
bijdragen van velen bijeen worden gebracht.
Dat mensen elkaar gratis deze informatie aanbieden zal volgens Time niet
alleen de wereld veranderen, maar ook de manier waarop de wereld verandert.
Toch is het niet
alleen maar rozengeur en manenschijn op het web, realiseert Time
zich. Evenzeer als de wijsheid, wordt ook de stommiteit van de massa
tentoongespreid op internet."Sommige commentaren op YouTube laten je in huilen uitbarsten om de
toekomst van de mensheid, alleen al om de spelling en dan hebben we het nog
niet eens over de obsceniteit en de onverbloemde haat."
En dat is ook het interessante, meent Time, het is een "enorm sociaal
experiment" en kan dus slagen, of mislukken.
(NOS Journaal)

Deze draai zou je van een dominee verwachten, en hier komt
ie dan: voor God ben JIJ ook “persoon van het jaar”. En niet alleen voor 2006.
Dat vieren we met kerst. Laat dat op je inwerken.

En zijn experiment zal zeker slagen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: