De kribbe is leeg

Gisteren overleed een schoondochter van zeer gerespecteerde leden van onze gemeente. Het overlijden – wat overigens wel verwacht was – werd ’s middags aan het begin van onze jaarlijkse kerst Sing-In medegedeeld. Ik weet dat dit een zeer pijnlijke gebeurtenis is voor een aantal van onze gemeenteleden die deze vrouw goed kenden.

En daar sta je dan – de vreugde van kerst en dit verdriet.

De afgelopen twee weken ben ik bezig geweest met (in beslag genomen door?) al het regelwerk rondom drie diensten en ons jaarlijkse Kerstspel (levend Bethlehem) op een veldje in Heemstede. Dat regelwerk is nu nagenoeg klaar.

Ik heb me nu dus voorgenomen om deze week mijn eigen hart open te stellen voor Jezus en zijn komst – in het verre verleden, maar ook deze week in mijn hart. Ik heb het zo nodig dat Hij bij mij komt, in de eerste instantie voor mij, maar ook zodat ik dit komende weekend echt iets te delen heb.

Vanochtend heb ik, onder andere, een verhaal over Kerst gelezen, geschreven door Walter Wangerin, een lievelingsschrijver van mij. Het gaat over zijn dochter en de dood van een gemeentelid net voor de Kerst. Perfect van toepassing. Het heeft mij tranen bezorgd, en is, hoop ik, het begin van dat proces waar ik zo naar verlang. Het heet The Manger is Empty.

Ik heb het verhaal op het net gevonden. Je kunt het lezen en ook beluisteren. Het is in het Engels. Klik hier om het te lezen. Of print het uit, ga naar een lekkere, comfortabele plek, en laat God tot je spreken door deze jonge Maria.

Ik hoop en bid met heel mijn hart dat God degenen die verdrietig zijn om dit verlies Zijn troost vinden.

Geef een reactie

