Hoeksteen

Gisteren kwam ik een tekst tegen die altijd indruk op mij
maakt. Lucas 20:17,18, woorden van Jezus:

‘Wat betekent dan wat
er geschreven staat: “De steen die de bouwers afkeurden is de hoeksteen
geworden”? Iedereen die over die steen struikelt zal gebroken worden, en
iedereen op wie die steen valt zal worden verpletterd.’

In de bijbel komt het beeld van de (hoek)steen herhaaldelijk voor. In het Oude Testament Psalm 118, Jesaja 28, Zecharia 3:9. In het Nieuwe Testament Mattheüs
21, Markus 12, Handelingen 4 en 1 Petrus 2.

Je kunt veel kanten op met dit beeld. Wat mij treft is de
uitleg van Jezus hier in Lucas. Je komt op twee mogelijke manieren in contact
met deze steen. Óf je valt erop en wordt gebroken, óf het valt op jou en je wordt
verpletterd.

Het Griekse woord voor “gebroken” betekent kapot slaan, in stukken breken. “Verpletterd” betekent “tot poeder vermalen”.

Dit is wat mij treft: iedereen heeft met Jezus te maken, of
je het wilt of niet. Hij is gewoon de hoeksteen.

En daarbij ook een waarheid uit het leven: iedereen wordt
gebroken. Het leven breekt je op, en als je erg veel geluk hebt gehad, wordt je
pas bij je dood gebroken. Maar gebroken zal je zijn, als golven die tegen de
rots die Jezus is bruisen en breken.

De vraag is: hoe wordt je gebroken?

Als je op de steen valt, breek je wel, maar herstelbaar.

Als de steen op jou valt, blijft er alleen poeder over, hopeloos
en waardeloos.

Middenin alle sentimentaliteit van Kerst, komt een scherpte
die ons wakker schudt. Gebroken zal ik zijn, maar laat ik dan op Jezus vallen.

Hij
is de grote restaurator.

Golven

Beeld gemaakt door Cees Spanhaak.

6 responses to “Hoeksteen

  • Bram

    Ik vraag mij af of je de tekst goed leest. Als ik je goed begrijp, zeg je dat iedereen met de hoeksteen te maken krijgt en wel in deze zin: of jij valt op de steen of de steen valt op jou. Mijns inziens staat dat er echter niet. ‘Al wie valt over die steen, zal worden verpletterd en op wie hij valt, die zal hij vermorzelen (vertaling Naardense Bijbel). Dat laat ruimte voor een derde categorie: mensen die niet vallen over de steen en evenmin door de steen worden getroffen. Dat zou dan overigens ook tot een andere toepassing leiden.
    Maar misschien zegt de grondtekst iets anders (en het is al heel lang geleden dat ik Grieks heb gehad).

  • Norman

    Ik denk ook aan deze tekst uit 1 Kor. 1:23: maar wij verkondigen een gekruisigde Christus, voor Joden aanstootgevend en voor heidenen dwaas.
    “Aanstootgevend” = skandalon = iets dat maakt dat iemand struikelt = o.a. struikelblok.
    1 Petrus 2: voor degene die gelooft is de hoeksteen kostbaar geworden, voor degene die niet gelooft “geldt echter: ‘De steen die de bouwers afkeurden is de hoeksteen geworden.’”
    Voor iedereen is Jezus een hoeksteen, of je gelooft of niet. En omdat we allemaal zondaars zijn moeten we gebroken worden, de vraag is – hoe?
    Als je je “derde categorie” en “andere toepassing” even aangeeft dan begrijp ik misschien beter wat je bedoelt.

  • Bram

    Met ‘de derde categorie’ doel ik op diegenen die geloven en die aan Jezus, de hoeksteen, géén aanstoot nemen. Voor hen is de hoeksteen geen skandalon, geen struikelsteen, maar een fundament. Inderdaad heeft iedereen dus met de hoeksteen Jezus te maken, maar de tekst uit Luc. 20 zegt niet dat de hoeksteen voor iedereen een struikelsteen is waar je op valt of die op jou valt. Ook de tekst uit 1 Kor. 1 laat die ruimte: Christus de gekruisigde is voor Joden een skandalon en voor Grieken een dwaasheid, MAAR voor hen die geloven de kracht van God en de wijsheid van God.
    Dat iedereen in het leven wordt gebroken, is (misschien) wel waar, maar vloeit m.i. niet uit deze teksten voort. Het gaat hier om mensen die niet geloven (althans struikelen over Jezus) en die daaraan ten onder gaan.
    Of iedereen in het leven wordt gebroken, weet ik overigens niet. Dat iedereen tegen de gebrokenheid van het leven aanloopt, is wel waar. Een heel waardevol en troostvol boekje in dit verband is ‘Gebroken dromen’ van Larry Crabb; dat ken je vast wel.

  • Norman

    Ik denk dat het essentieel is dat je gebroken wordt, wil je “gered” worden. De kracht van het zondige hart is zo sterk dat alleen de “dood” het kan breken.
    De gelijkenis van de Farizeeër en de tollenaar is daar een voorbeeld van. De F vertrouwde op God en was dankbaar. Geen “skandalon” bij hem te bekennen. Maar gerechtvaardigd naar huis ging hij niet.
    Mijn persoonlijke ervaring is dat ik pas een levende relatie met God en Jezus heb gekregen toen ik gebroken werd en de trots en ik-gerichtheid van mijn hart aan het licht kwamen. Dat moment ervaar ik als “op de steen vallen”. Dat is ook geen eenmalige gebeurtenis. Het is de “dagelijkse bekering” van Luther en Calvijn. De Puriteinen (Edwards, Owen, enz)en hun opvolgers Spurgeon, Piper enz wisten dat ook. Dat was de kracht van hun boodschap: een godsdienstig leven doet niets zonder de “gebroken geest” van Psalm 51.
    Wij lopen hier het risico langs elkaar heen te praten, of over verschillende dingen. Jezus is idd een fundament voor wie in Hem gelooft, en vast fundament en geen struikelsteen. Maar Jezus is ook voor de christen een struikelsteen waaroop het zondige ik dagelijks moet vallen (het proces van heiliging).
    Ik ken dat boek van Crabb niet. Ik ben niet zo bekend met zijn recentere boeken. Lijkt wel waardevol.

  • Bram

    Ik ben het op zich in grote lijnen eens met de inhoud van jouw laatste reactie. Ik reageerde evenwel op jouw eerste stukje onder de kop ‘Hoeksteen’, omdat ik vond en overigens nog steeds vind dat de boodschap van de door jou geciteerde tekst uit Lucas op iets anders betrekking heeft. Met andere woorden: ik vind dat je jouw op zich terechte opmerkingen niet op de tekst uit Lucas kunt baseren. Het is dus een kwestie van exegese.
    Laten we het daarom hierbij laten; het moet per slot van rekening ook geen samenspraak van twee heren worden.

  • Adriaan

    Hoi Norman,
    bedankt voor je mooie stukje. ik had deze tekst nog nooit (zo goed) gelezen en nu begrijp ik ineens een song van Buddy en Julie Miller die hier ook over gaat.
    you’ve got to fall
    you’ve got to fall
    you better fall on the rock
    or the rock’s gonna fall on you
    Fall on the rock, tekst te beluisteren lezen op:
    http://www.buddyandjulie.com/houselyrics.html
    (Deze cd is een aanrader, een van de beste gospelcd’s ooit gemaakt wat mij betreft en eigenlijk uitgebracht op een seculier label zoals dat zo mooi heet)

Geef een reactie

