Mysterie

Gisterenmiddag preekte ik in een kleine dorpsgemeente in Noord
Holland.

Je raakt ontmoedigd als je binnenloopt. Het is een
schitterend mooie kerk, wel erg donker. Vijftien mensen, die bijna verdwijnen
in de duisternis van die grote ruimte. Je vraagt je af waar het je voor doet,
maar je denkt aan de woorden van Jezus, waar
twee of drie vergaderd zijn.,.
en je doet, in stilte, een klemmend beroep
op Zijn beloofde aanwezigheid.

Boy
En dan gebeurt het. Na de dienst komt een jongen van – schat
ik – tien naar je toe. Het was een mooie,
duidelijke preek, dominee. Het heeft me echt geholpen om dingen te begrijpen.
Ik ben bezig om zelf in de bijbel te lezen.

Hij laat mij zijn tas zien, en haalt het pronkstuk te voorschijn –  het Liedboek voor jou, het gewone Liedboek
voor de Kerken dat gemaakt is voor kinderen. Met trots vertelt hij dat zijn
zuster de bijbel al drie keer door heeft gelezen, en dat wil hij ook graag
doen. Hij heeft nog geen eigen bijbel, maar dat wil hij graag hebben.

Gaaf.

Ik werd weer bevestigd in mijn principe dat, wanneer een
kind van 12 of 13 de preek begrijpt, ik het goed heb gedaan. Dat principe is
mij dierbaar om een paar redenen:

Wanneer je het duidelijk hebt kunnen maken aan een tiener,
betekent het dat je het zelf goed begrepen hebt.

Het is veel moeilijker om ingewikkelde zaken eenvoudig te
maken dan andersom. Dat vraagt een extra inzet, een vertaalslag die meer van de
predikant vraagt. Zo’n reactie beloont die inzet.

Als jonge tieners het begrijpen dan weet je ook dat
volwassenen het zouden kunnen begrijpen. Andersom werkt het niet zo.

Heel hoog op de prioriteitenlijst van de kerk moet staan het
vasthouden van de jeugd. Het lijkt mij – ook wat een “wereldse” vereniging of
club betreft – nogal kortzichtig om, o.a. door hoe je je diensten (middelpunt
van het gemeenteleven) inricht, aan de jeugd voorbij te gaan. Ik ben me van het
tegenargument bewust – de jeugd moet ook
gewoon leren dat ze niet meteen alles moeten kunnen snappen
. Daar zit iets
in, en ik zou dat argument serieuzer nemen als het gebleken was dat de kerk, in de diensten, ook echt rekening zou
houden met de jeugd en dat de kerk in staat zou zijn om de jeugd vast te
houden. Nu dat, m.i., in het algemeen niet gebleken is, vind ik dat niet een
steekhoudend argument.

Nederig ga je naar huis. Het is Zijn werk, en mysterieus.

2 responses to “Mysterie

  • Henk

    De hoogbejaarde hoogleraar (80+) heeft nog nooit in onze gemeente gepreekt. Hij zegt: “Ik ga preken over de meest bekende tekst in de Bijbel, want juist over die tekst wordt veel te weinig gepreekt”.
    Die tekst vinden we in het Evangelie naar Johannes: “Want alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren zal gaan, maar eeuwig leven zal hebben”.
    Na afloop van de dienst komt een 12-jarige jongen naar de professor toe. “Wat was dat een mooie preek, dominee, want God houdt van ons en daarom is Jezus gekomen”.
    Deze hoogbejaarde en hoogbegaafde hoogleraar wist de kern van het Evangelie zo duidelijk te brengen dat het ook voor deze jongen heel duidelijk werd wat er met de tekst bedoeld werd. Het was ook heel duidelijk dat hij integer de Boodschap bracht, het kwam -bij wijze van spreken- uit zijn tenen, wij zouden zeggen, uit het diepste van zijn hart.
    Ook die heelheid van de spreker komt over bij jongeren: hij meent wat hij zegt en wat hij zegt klopt met wie hij is. Woorden vormen maar 20% van de boodschap.

  • Ben

    Wow Dad!
    Dat lijkt me inderdaad heel erg speciaal. En wat een doorzettingsvermogen om toch je hele verhaal te doen, voor die mensen. Om van het podium (preekstoel) af te stappen met een gevoel of het wel aankwam.
    En dan dat jongetje. Geweldig toch?!
    Ik werd er helemaal warm van. Ik hoop dat je weer de volgende keer (bij zo’n gevoel), weer kan doorzetten!
    Ik ben trots op jou, pap!
    Ben

Geef een reactie

