Persconferentie Bush en Blair

Gisteren heb ik de persconferentie van Bush en Blair bekeken. Ik was benieuwd wat Bush zou zeggen over Irak na het rapport van de Iraq Study Group, met de hoop dat hij qua toon en inhoud zou veranderen.

Ik was niet onder de indruk.

Eigenlijk kreeg ik het idee dat Bush gebruik maakt van de ISG, Blair en zijn nieuwe minister van Defensie, Robert Gates, om de boodschap dat het Irak beleid gefaald heeft, en dat dingen nu echt moeten veranderen, door te geven.

Daardoor hoeft hij het niet zelf te zeggen, hij kan alleen meeknikken en zeggen: "Mee eens. Jullie hebben gelijk. Daar ga ik naar kijken."

Hij benadrukte weer dat we verwikkeld zijn in een "ideologische strijd". Mijn vraag daarbij is nog altijd: waarom gebruik je alleen militaire middelen om een ideologische strijd te voeren?

Daarnaast schaam ik me nog steeds voor hoe hij de Engelse taal misbruikt. Het is echt erg dat hij niet in staat is om helder te communiceren en dat hij niet alleen onduidelijk is maar veel fouten maakt. Bushisms heten veel van zijn missers.

Soms zag je Tony Blair pijnlijk kijken alsof hij ook nauwelijks kon geloven hoe Bush de taal die een Engelsman zo lief is verkrachtte.

Geef een reactie

