Kerkelijke wetjes

Van de week hoorde ik van een – volgens mij – Baptistengemeente
die iemand niet als lid wilde accepteren. (Verder mocht de persoon met alles
meedoen.)

Het ging om het volgende: de persoon was wel als volwassen
gedoopt, dus dat zat goed. Het probleem was dat de persoon niet door middel van
de onderdompeling gedoopt was, maar door besprenkeling.

Laat ik voorop stellen dat ik respect heb voor de
verschillende culturen en achtergronden van kerken. Ik vind het getuigen van de
veelkleurige wijsheid van God dat er verschillen zijn, dat we op verscheidene
manieren God ervaren, belijden en dienen. Als God het anders had gewild, was de
bijbel een soort “Goddelijke Leerregels” geworden. Dat had Hij makkelijk kunnen
doen. Deed Hij niet. Ik denk zelfs dat Hij geniet van de variëteit aan
invullingen die mensen en culturen geven aan de opdracht om kerk in deze wereld
te zijn.

Maar ik kan dit soort dingen op geen enkele manier rijmen
met de liefde en genade van Jezus. Iemand niet accepteren als lid omdat zij/hij
besprenkeld is in plaats van ondergedompeld?

Hoe zou Jezus hier tegenaan kijken?

Ook in het licht van alle teksten in het Nieuwe Testament
die onomwonden verklaren dat religieuze handelingen volstrekt onbelangrijk zijn
wanneer het gaat om het volgen van Jezus:

Gal. 5:6 In
Christus Jezus is het volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is.
Belangrijk is dat men gelooft en de liefde kent, die het geloof zijn kracht
verleent.

Gal. 6:15  Het
is volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is, belangrijk is dat men
een nieuwe schepping is.

1 Kor. 7:19  Het
is volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is, belangrijk is dat men
de geboden van God in acht neemt.

Rom. 14:5,6 De
een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen
gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer
te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn
voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij
dankt God.

Rom 14:14 Omdat
ik één ben met de Heer Jezus weet ik, en ben ik ervan overtuigd, dat niets op
zichzelf onrein is, maar dat iets onrein is voor wie het als onrein beschouwt.

Rom. 14:10 Wie
bent u dat u een oordeel velt over uw broeder of zuster? Wie bent u dat u
neerziet op uw broeder of zuster?

1 Tim 4:4,5 Alles wat God geschapen heeft is goed. Niets hoeft te worden verworpen als
het onder dank wordt aangenomen, want het is geheiligd door het woord van God
en door het gebed.

Kol 3:11  Dan is
er geen sprake meer van Grieken of Joden, besnedenen of onbesnedenen, barbaren,
Skythen, slaven of vrijen, maar dan is Christus alles in allen.

En de beroemde conclusie van de eerste Synode van de kerk
(Hand. 15), die middenin een heftige strijd over de besnijdenis en de wet van
Mozes het volgende besloot:

In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij
namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt
noodzakelijk is: onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt,
van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan
houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed.’

Toen ging de strijd om besnijdenis en wet er net zo heftig
aan toe als de strijd in onze tijd om de doop, het Avondmaal, en andere
kerkelijke wetten en regels. De kerk van toen zei niets over de doop of het Avondmaal. De gemeenten kregen een hoge mate van vrijheid.

Ik kan me niet voorstellen dat, als Paulus en Petrus vandaag
hadden geleefd, dat zij iets anders gezegd zouden hebben wanneer het woord “besnijdenis”
vervangen zou worden met het woord “doop”.

Ik vind dit soort besluiten van een kerk volkomen in strijd
met de geest van de wet, en ik denk
dat ik het hard kan maken dat ze ook in strijd zijn met de letter van de wet.

Als Christus iemand accepteert, hoe kan het lichaam van
Christus, de kerk, iemand niet accepteren?

Denkt deze gemeente dat Christus deze persoon niet accepteert?

Nogmaals, ik vind het prima dat kerken hun eigen geschiedenis
en cultuur hebben, en ook van potentiële leden vragen om zich daarnaar te
schikken. Maar in dit geval slaat het, mijns inziens, door, en het hart van het
Evangelie wordt aangetast.

Ik denk dat wij als kerken hier steeds alert op moeten zijn.

Wat zou het vreselijk zijn om in de hemel achter te komen
dat we mensen hebben uitgesloten die Jezus al lang omarmd heeft.

P.S. Mag ik een
verzoek doen? Als je op dit verhaal wilt reageren, a.j.b. geen horror stories
over wat jij in een gemeente of kerkverband meegemaakt hebt. Het gaat mij hier
om het principe en hoe wij als kerk in het algemeen hiermee omgaan. Dit is niet
de plek om je persoonlijke boosheid te uiten. Dat moet wel geuit worden, alleen
niet hier. Blijf bij het onderwerp, en, als je een voorbeeld moet geven,
doe het ten behoeve van het punt van je verhaal.

One response to “Kerkelijke wetjes

  • Henk

    Het valt me op dat bij dit type situaties vaak wordt gevraagd of iemand ‘toegelaten’ kan worden tot de kerkelijke gemeente.
    Leggen we onszelf daarmee niet een te zware verantwoordelijkheid op?
    Daarnaast kun je je afvragen of dit niet meer een persoonlijke verantwoordelijkheid is. Ook een kerkenraad kan niet echt de harten van de mensen doorgronden.
    Zelfs de opmerking: mensen die in eigen gemeente gerechtigd zijn (in de situatie van het Avondmaal) vind ik te begrenzend.
    In dat verband heb ik in een bepaalde situatie gevraagd: kun je het voor je verantwoording nemen dat je iemand afwijst en niet aan het Avondmaal laat gaan?
    Dat is namelijk de consequentie. Ik denk dat de vraag in de kerkelijke traditie te automatisch is: kunnen we iemand toelaten? Het zou moeten zijn – al klinkt dat in eerste instantie negatiever- mogen we iemand afwijzen die door Jezus wél welkom zou worden geheten?
    Niet dat we dan overal een antwoord op hebben. Maar ik ben het dus eens met je uitgangspunt dat we er alert op moeten zijn dat we géén mensen uitsluiten die door Jezus omarmd zijn.

Geef een reactie

