Afleidingen

Een enquête onder dominees (in de VS) over de topafleidingen
met betrekking tot het preekwerk.

Dit zijn ze: 

  1. Onrustige zondagochtenden
  2. Mensen die onder de preek verveeld kijken
  3. Wanneer ik iets vergeet
  4. Problemen met de techniek (microfoon, beamer e.d.)
  5. Andere delen van de dienst (muziek, mededelingen, inbreng van anderen)
  6. Duidelijk bemoeienis van de duivel
  7. Mijn eigen trots
  8. Huilende of onrustige kinderen
  9. Aansporingen van de Heilige Geest
  10. Mijn eigen aantekeningen
  11. Mensen die fluisteren onder de preek
  12. Mensen die onder de preek onvriendelijk kijken

Interessant.
De meeste dingen herken ik wel.

Voor mij zijn afleidingen voor de dienst het meest lastig.

Nummer twee zijn mensen die verveeld of onvriendelijk kijken
onder de preek (of helemaal slapend. Een
definitie van preken die ik grappig vind: ‘preken is praten in iemand anders z’n
slaap!’
.)

Dat zuigt energie van je weg. De mensen denken dat je dat
niet ziet, maar dat klopt niet. Ik zie het wel degelijk, en het heeft ook
effect op me. Soms kost het erg veel energie om daar door heen te prikken en
door te gaan met enthousiasme en passie.

Trots speelt ook altijd een rol – heel subtiel, maar toch. Erg
lastig.

Bemoedigend dat, eeuwen geleden, het principe ex opere
operato
bedacht is: het sacrament heeft een
geldige werking onafhankelijk van de vroomheid en morele gesteldheid van degene
die het sacrament bedient.

Mooi dat de genade oude papieren heeft.

P.S. Hoeveel van ons zouden duidelijk bemoeienis van de duivel serieus nemen?

One response to “Afleidingen

  • Jan Boellaard

    tja, ik toch wel.
    ik heb een aantal keren gepreekt. preeklezen heet dat dan, alsof de dienst niet méér is dan de preek (andere diskussie!).
    omdat de preek niet van je eigen hand is, kun je dan (helaas) weinig de gemeente in kijken.
    maar ik herinner me een keer dat ik een dame (die ik ZEER hoog schat) zag zitten knikkebollen. mijn blik werd daar telkens naar toegetrokken, en dat had een slechte invloed op mij. dat voelde ik écht als duivelswerk. toen ik me daar van bewust werd, keek ik bewust andere kanten op.
    en ter voorkoming van misverstanden: “men” vindt dat ik heel goed preeklees: “als JIJ preekleest, is het geen preeklezen”.
    P.S. morgen hoop ik de fam Siewers te zien…

Geef een reactie

