de hel: Slot (2)

Een vraag die
gesteld wordt als je deze kijk op het Evangelie en de hel aan iemand vertelt
is: Waarom zou je dan evangeliseren?
Waarom zendingswerk doen? Waarom preken?

Als je niet het doel hebt mensen van de hel en verdoemenis
te redden, waarom zou je het dan doen?

Een antwoord dat je wel eens hoort is: Jezus heeft ons geboden te prediken en evangeliseren (Matt. 28:19,20).

Dat zou kunnen, maar ik hou het niet vol om een leven lang
te preken en te evangeliseren alleen omdat het mij geboden is. Er moet een andere motivatie zijn.

En die is er wel degelijk, volgens mij. Even in het kort:

1. Wanneer mijn vrouw en ik een kind krijgen, dan is dat
kind van ons. Hij/zij hoort bij ons. Die status kan hij/zij niet verliezen.
Maar dat betekent niet dat we dan verder niets mee doen. Nee, wij spannen ons
in om dat kind te laten groeien en bloeien omdat we van dat kind houden en hem/haar
het beste voor hebben.

De motivatie voor mij om bezig te zijn met het Evangelie is
dat ik heel graag wil dat mensen de genade en liefde van God pakken,
toe-eigenen en toepassen in hun leven. Ik wil dat mensen gaan groeien in de
kennis van God en Jezus, steeds meer in staat om zichzelf en de naaste lief te
hebben. Groeien in vruchtbaarheid.

De nieuwe koning is aangekomen. Het nieuwe Koninkrijk is er.
Dat verandert alles voor iedereen. Het is zo jammer als mensen dat niet horen
en niet pakken. Het gaat mij niet primair om het ontsnappen aan een hel na de
dood, maar het zich bevrijden van de hel die we hier ervaren, en, in
overeenstemming met dit Koninkrijk, de handen uit de mouwen steken om mee aan
dat Koninkrijk te bouwen.

Dit is een positieve motivatie, niet de negatieve van angst
voor de hel. Het is een bron van diepe liefde voor iedereen om me heen. Jezus
houdt van elke persoon die ik tegen kom, en heeft zich tot in de dood gegeven.
Zo kan ik ook die persoon lief hebben.

(Persoonlijke noot: Ik
heb me in Amsterdam Noord een burn-out in gewerkt om het Evangelie van Gods
genade te prediken. Het heeft ook veel mensen geholpen, omdat ik de genade
predikte. Maar als ik terug kijk, vraag ik me af óf ik echt van die mensen
hield. Als ik die tijd vergelijk met hoe ik nu in het leven en in mijn werk als
dominee sta, dan is het verschil groot. Dit perspectief heeft me tastbaar,
voelbaar en concreet geholpen om niet alleen met mijn hoofd maar ook met mijn
hart en gevoel mensen lief te hebben. Ik ben werkelijk een ander mens geworden.)

2. Een tweede gevolg is dat mijn ogen nu open zijn gegaan
voor het werk van Jezus overal en in iedereen. Vroeger mocht ik van de theologie Jezus niet vinden
buiten de grenzen van de bijzondere
genade
. Nu wel. Ik zie de tekenen en vruchten van het Koninkrijk overal, en
ik heb veel meer “aanbiddingsmomenten”,
waarbij ik in verwondering Gods liefde voor en werk in deze wereld waarneem.
Dat is echt fantastisch.

3. En ik word bevrijd van de last op mijn schouders dat ik
alles, maar dan alles moet doen om de
mensen om me heen van de hel te redden.

Ik weet dat veel mensen in onze kringen zullen zeggen dat ze
die last niet voelen, dat ze dat aan God over laten. Maar, eerlijk gezegd, vind
ik dat niet consequent. Als er een hel is, en als mensen naar die hel gaan
tenzij ze in Jezus gaan geloven, dan zouden we in onze kerken tot het uiterste
moeten gaan om aan iedereen de boodschap te vertellen zodat ze de kans krijgen
om te gaan geloven. Als we dat niet doen, dan geloven we niet echt wat we zeggen
wél te geloven. Tenminste, dat is mijn mening. En het is gewoon zo dat onze
kerken niet gekenmerkt worden door een drive
om te evangeliseren.

Maar dat kan ik nu helemaal aan God overlaten. Niet omdat
mijn denken niet consequent is, maar omdat de bijbel dat ons leert, volgens
mij. En dat is heerlijk, want ik kan daardoor vol passie in en voor de kerk
werken, en mij volledig kan en wil geven aan de zaak van Gods Koninkrijk.

‘U zult de waarheid
kennen, en de waarheid zal u bevrijden.’
zei Jezus.

Zo ervaar ik het ook.

4 responses to “de hel: Slot (2)

  • Henk

    Veel christenen hebben de last ervaren van het moeten. Je móét het Evangelie aan andere mensen brengen alsof het allemaal van jou afhangt. Ik zie dat moeten ook in groeibewegingen waarin gesteld wordt dat plaatselijke gemeenten ieder jaar met een bepaald percentage moeten groeien. Volgens mij zijn dat horizontalistische drijfveren.
    Het moeten zit ook nogal eens ingebakken in christelijke gezinnen: sterk normatief, maar vaak vanuit een oneigenlijke achtergrond (‘het hoort niet’, de schaamtecultuur, zie ds. Rietkerk en ook de boeken over disfunctionele gezinnen).
    Je noemde de SP als (mogelijk) voorbeeld voor christenen. Ik vind de betrokkenheid van die partijleden een groot goed, maar op het moment dat je het noemde dacht ik ook: zo verval je ook weer in het moeten (ieder aspirant kamerlid moet een afdeling oprichten, iedere dominee moet een nieuwe gemeente stichten).
    Kennelijk zit die spanning in mensen ingebakken. Motiveren leidt al snel tot moeten, tot resultaat willen zien, tot jezelf een burn-out werken.
    Het is mijn hartewens dat we het aan God over kunnen laten. Dat geeft ruimte voor een ontspannen geloof. Maar kweekt deze leer dan geen passieve mensen, om een variant op de Heidelbergse Catechismus neer te zetten? Helaas zie ik ook veel passiviteit, een gesetteld geloof voor alleen op zondag.
    En toch….. denk ik nog steeds dat er een hel is. Nee, ik heb daar geen beeld bij. Ik denk niet dat het het allesverslindend vuur is. Maar, zoals al eerder in een reactie van mijn kant, ik denk bij een rechtvaardig God ook aan consequenties voor mensen die anderen stelselmatig leed hebben aangedaan, die anderen hebben uitgebuit. Ik weet het, dat oordeel is niet aan mij. Maar ik kan het ook niet rijmen met een rechtvaardig God als -en nu noem ik de extremen- mensen als Hitler, Stalin en Mao na dit leven hetzelfde ‘verdienen’ als zuster Theresa en Corrie ten Boom. Hoewel ik denk dat Corrie het zelfs Hitler zou gunnen….
    Mijn ‘drive’ (om het even Amerikaans te zeggen) is te proberen om een lichtje te zijn in een donkere wereld zodat mensen misschien ook via mij gaan zien wie Jezus is. En steeds meer op Hem gaan lijken, een lichtglans in de duisternis. Ik geloof daarbij niet in ‘moeterige evangelisatiemethoden’, ik vind dat vaak mensenwerk. Ik geloof wel dat Godf de ruimte en de mogelijkheden schept en dat christenen daarbij een instrument in Zijn hand mogen zijn.
    Maar dat laat toch onverlet dat ik nog steeds geloof dat er een oordeel is ten goede en ten kwade. Om het plat te zeggen: je hoeft de hel niet af te schaffen om van het moeten af te komen.
    Persoonlijk vind ik dat eerlijk gezegd toch niet zo inconsequent.

  • elizabeth

    De Here zorgt Zelf dat er Mensen op je Pad komen, die in de duisternis leven, zodat jij een Licht Puntje Mag zijn, het Zaadje Jezus doet de rest, je wilt iedereen van de Hel bevrijden van de satan, de Kerk die Macht heeft moet het de wereld inbrengen voor al die afgoden die de mens aanbidden, dode mensen, die geen Leven en Licht kunnen brengen aan de mens Na de aardse dood, Alleen Jezus heeft de duisternis de satan verslagen, dat heeft geen Mohammed of Boedha gedaan, het zijn dode afgoden voor de mens, duisternis.Het OOrdeel kmt van de Hoogste Rechter Jezus Christus,zonder Berouw zal je de duisternis ingaan ,Moeder Theresa zal het Licht van de eeuwigheid binnen gaan, je bent niet gered door Daden maar door Genade en Geloof in Gods Zoon.

  • elizabeth

    Wij Mensen willen ons een Aards doel stellen om de Mensheid te Redden van Hel en Verdoemenis, wij bekijken mensen en denken wat Erg wat ze doen, Drugs Handel, Hoereren ,Diefstal , Moord, al die Dingen komen uit het Kwaad van satan, hij is de Vader van deze Handelingen,Maar als je de Mensen verteld Waar ze mee bezig zijn, Geloven ze je niet ,ze denken alleen aan Geld, dat is hun God geworden,Vader God grijpt zelf in, er komen momenten in ieders Leven, dat je zelf denkt Dat is Verkeerd,het Kwaad valt zichzelf aan,Zodra ze gaan Geloven,door een Zaadje van God en de Mens, gaan ze pas in de eeuwige Hel geloven, ze denken dat het een Sprookje is .van de Kerk door Angst te Zaaien,de Hel is de Eeuwige Plaats vol van Duisternis,waar je terecht zal komen, met je Geestelijke Lichaam,een compleet lichaam,dit Stoffelijke Lichaam is alleen je aardse Leerschool Jas, meer niet, Jezus Sprak ook Jullie zijn Leraars,het Nieuwe Koninkrijk kwam door de Opstanding van de Heer,de Aarde behoort nu nog aan de satan,het Gevecht gaat tussen Hemel en Aarde,dit is het Toneel, om van de Hel te ontsnappen en van de duivel, begin je eerst hier op de Aarde,de rest volgt vanzelf, Bevrijden van deze Last kan niet, de wereld is een Hel,onthoofden en afslachten van Dier en Mens, je moet er om Janken,voor het Dier is dit al de Hel,Hou eerst van jezelf,bekijk die vreemde mens,en denk dan Ik wil jou graag redden,dan zie je Pas wat een Stakkers hier op de Aarde rondlopen,de Wereld is er Vol van,Maar God werkt door,via Dromen,daardoor Bekeren zoveel Moslims zich, ze worden afgeslacht het werk van de duivel, omdat ze dichter bij het Licht van Christus komen,hun persoonlijke Redder, voor deze mensen is de Here Jezus Gestorven, voor de Verdwaalden Schapen, de andere Schapen verblijven al in Zijn Stal.

  • elizabeth

    Als ik tegen mensen, als het Gesprek zich voordoet over de Here Jezus Iets Zeg, Worden bepaalde Mensen Angstig en Bang, ze vinden mij dan Radicaal, en denken dat ik hun wil bekeren, ze leven in Duisternis, Maar ik wil hun Blij Maken, Je moet net zoals Jezus worden, dat Klopt, Verdraagzaam, Bidden voor die mens, de meesten lopen wel naar de Kerk, maar Geloven Niet, het hoort er bij denken ze, ze Zien niet hoe Groots het is, ik nam eens een duister persoon mee op de Bedevaart, zij liep er Vol van Angsten bij, Angst voor het Gebed en al die Kerken waar Gebeden werd, ze gilde het Uit tegen mij, tot op een Dag zij sprak, Wat een Rust en Licht voelde ik in Mij, ze Lachte, het was haar Mooiste Reis geworden, dat bedoel ik met dat Zaadje.de Here doet de Rest,want iedere mens heeft de Goddelijke Vonk in zijn Hart, maar die Verduisterd door hun Werken,Geldzucht Hebzucht. dat is hun God.

Geef een reactie

