Motivatie

Zondag de laatste preek in een serie over de zogenaamde
“elkaar teksten” van het Nieuwe Testament.

De tekst was 1 Petrus 4:7-11:

Het einde van alles is
nabij. Kom daarom tot bezinning en wees helder van geest, zodat u kunt bidden.Heb elkaar vóór alles innig lief, want liefde bedekt tal van
zonden. Wees gastvrij voor elkaar, zonder te klagen. Laat ieder van u de gave
die hij van God gekregen heeft, gebruiken om de anderen daarmee te helpen,
zoals het goede beheerders van Gods veelsoortige gaven betaamt. Voert u het
woord, laat dan Gods woorden doorklinken in wat u zegt. Helpt u anderen, doe
dat dan vanuit de kracht die God u geeft. Want zo doet u alles tot eer van God,
dankzij Jezus Christus, aan wie alle eer en macht toekomt, voor eeuwig. Amen.

Op zich geen schokkende dingen, dit weten we al allemaal, thema’s van duizenden preken:

Wees helder van geest
Heb elkaar innig lief
Wees gastvrij
Gebruik je gaven
Doe alles tot Gods eer

Jaren geleden heeft een bijbelleraar van mij gezegd: bij de meeste geboden in de bijbel vind je
ook in de directe context de motivatie voor het gebod.

En dat klopt ook, als je goed oplet. (Probeer het maar eens
een keer.)

Wat is de motivatie voor deze geboden? Het einde van alles is nabij.

In zijn twee brieven
wil Petrus de gelovigen een hart onder de riem steken door ze steeds te
herinneren aan de openbaring van Jezus die komen gaat, de grote dag van herstel
van de schepping en het finale rechtzetten van alles dat krom is.

Vanuit die gedachte motiveert Petrus dit gebod.

Mijn vraag aan de gemeente was: Hoe motiveert de komst van Jezus in al zijn glorie mij om jou innig
lief te hebben?

Eerlijk gezegd kon ik niet echt een helder antwoord geven.
Ik was er mee bezig, en toen werd het zondagochtend 10.00uur.

Maar die vraag fascineert me wel.

Hoe motiveert de komst van Jezus in al zijn glorie mij om jou innig
lief te hebben?

Wat denken jullie?

Apocalypse

One response to “Motivatie

  • marijke

    De komst van Jezus motiveert mij des te meer de ander lief te hebben als ik bedenk dat dit elk moment het geval kan zijn… Afgezien van Zijn tweede komst waarvan ik het tijdstip niet ken (wees er klaar voor, zegt Hij): wie weet hoe lang mijzelf het leven wordt gegeven?? Als ik vandaag onder een auto kom, is daar dan niet acuut Zijn komst voor míj, en zal ik Hem dan vandaag al niet zien ‘van aangezicht tot aangezicht’?
    Heer, leer mij NU en ELK moment de ander die ook gemaakt is naar uw evenbeeld, die U óók de levensadem gaf, van wie U net zoveel houdt als van mij, werkelijk van HARTe lief te hebben!

Geef een reactie

