de hel: slot (hopelijk)

Dit is het laatste log over de hel tenzij andere vragen
gesteld worden waarop ik een antwoord wil geven.

Ik hoop dat je aan deze serie wat gehad hebt. Heel hartelijk dank voor het geduld en het lezen van de logs.

Ik hoop dat je gemerkt heb dat ik dicht bij de bijbel wil
blijven: dat ik teksten in hun context wil lezen (ook wat ze toen in die tijd
betekende), en alles wil plaatsen in de grotere lijnen van Gods liefde en
Koninkrijk.

De reacties vallen mij enigszins tegen, wat het aantal betreft.
Het kan zijn dat jullie gewacht hebben totdat de serie af is om zo niet voorbarig
de hele boel af te kraken (misschien komt
het op het eind toch nog goed met die jongen!).
Het kan ook zijn dat dit formaat (een weblog) zich niet makkelijk leent voor dit soort gesprekken.

Ik nodig jullie echt uit om
in gesprek te gaan, om kritiek te leveren, om vragen te stellen die niet aan de
orde zijn geweest, te vragen om opheldering.

Wanneer je een soortgelijke visie op de hel hebt, dan wordt
je vaak verweten dat je een “makkelijk” christendom nastreeft, waarbij mensen,
achteroverleunend met de armen over elkaar geslagen, toch het Koninkrijk binnen
rollen. Dat verwijt hoor je vaak in Amerika en zeker in conservatief blogland.

Dat bedoel ik zeker niet. Mijn ervaring is dat het veel
moeilijker is om een gulle genade te prediken dan een strenge Vader in de
hemel. Meer mensen hebben mijn gemeente verlaten omdat ik het te “makkelijk”
maak dan dat ik het te “moeilijk” maak. Dit is zo een andere manier van denken,
en het druist in tegen onze neiging om, door middel van eigen inzet, Gods
liefde en redding te kunnen verdienen.

Deze visie verkoopt veel moeilijker dan de visie waar ik mee
opgegroeid ben.

Als mensen zeggen “het
is te mooi om waar te zijn”
dan heb je hem te pakken.

Een laatste opmerking: als ik voor God kom te staan dan kies
ik er bewust voor om tegen Hem te zeggen “sorry, ik dacht dat Uw genade veel
breder en rijker was dan wat het in werkelijkheid is”. Ik maak liever die fout
dan dat ik voor Hem kom te staan en moet zeggen “God, wat was uw genade veel
dieper en breder dan wat ik dacht en predikte.”

Hoe zit dat bij jou?

(P.S. Als toegift, twee links naar een interview met "Gregory Macdonald" een Evangelical Universalist. Hij geeft antwoord op de moeilijke vragen die aan een universalistische kijk op de bijbel gesteld worden. Ze zijn wel in het engels, maar goed. Klik hier en hier.)

7 responses to “de hel: slot (hopelijk)

  • Henk

    De reacties vallen je tegen, wat het aantal betreft. Eerlijk gezegd moet ik de tijd nemen om het te laten bezinken. Tussen alle andere dingen die me bezig houden is dit ook een thema dat tijd vraagt. Daarom hoop ik niet dat dit het slot is, zoals je schrijft (hopelijk staat er achter de kop).
    De hel heeft mij in mijn denken nooit zo bezig gehouden. Daarin kunnen achtergronden van mensen ook sterk verschillen, maar ook personen verschillen daar in. Ik dacht altijd liever na over genade, dan over straf. Voor mij is het altijd moeilijker om na te denken over de grenzen dan over de vrijheid. Als ik een preek moet kiezen gaat die eigenlijk altijd over ruimte, de zware teksten sla ik liever over. God is véél genadiger dan wij denken of beseffen. Kijk maar naar het behoud van Ninevé. Maar misschien ben ik daarin juist veel te eenzijdig….
    Ik ben eigenlijk pas meer over de hel na gaan denken na contacten met mensen die verschrikkelijke dingen hadden meegemaakt in Afrika en na contacten met Joodse mensen die de concentratiekampen hebben meegemaakt. Van die slachtoffers kan ik me heel goed voorstellen dat ze het als heel onrechtvaardig beoordelen dat er géén (eeuwige) straf zou zijn.
    Daar ben ik nog steeds mee bezig en ik ben er lang niet uit. Het zijn ook vragen die bij je op komen als je door Westerbork loopt, of op het terrein van Bergen Belsen. Het is ook de letterlijke vraag die een Joodse vrouw een aantal weken geleden aan mij stelde: er is toch ook vergelding voor het kwaad dat de ene mens de andere aan doet. En als die vergelding er niet is in dit leven, dan is die vergelding er na dit leven. Dat thema zie ik ook vaak terug in de Psalmen. En dat staat daar niet voor niets.
    Los daarvan: je hebt het nu over de hel gehad, maar hoe zit het met de hemel? Ook daar ben ik niet zo mee bezig. Ik vergelijk het met een fietstocht. Ik fiets niet naar de finish, maar geniet onderweg. Maar er komt wel een finish. Het is ook een troost voor mij als ik denk aan geliefden die gestorven zijn. Ze worden door Jezus met open armen ontvangen. En straks ontmoeten we elkaar weer…. Dat is voor mij een enorme troost….

  • Ettje

    Lang geleden hadden we in christelijk Nederland een weekblad, de Spiegel genaamd. Ooit stond daarin een interview met de schrijver/dichter/columnist J.van Doorne. Hij vertelde daarin zijn visie op de hel, en kwam tot dezelfde conclusie als jij nu. Heel vrijgemaakt Nederland viel over hem heen, en er was vanaf dat moment geen plaats meer voor hem in de kerk. Dat heeft hem veel verdriet gedaan. Hij is inmiddels al jaren dood. Maar ‘k weet zeker, ik zie het voor me, hoe hij open gegaan was, opgebloeid was als hij dit had kunnen lezen.
    Hij was het die mij, dus al heel lang geleden, in persoonlijke gesprekken, op dit spoor zette.
    Ik vond het fijn om dit te lezen, en ’t voelt bij mij alsof je op deze manier hem posthuum recht doet.

  • Marijke

    Sadhu Sundar Singh heeft visioenen over hemel en hel gekregen die hij op uitdrukkelijk verzoek van vrienden heeft opgeschreven. Probeer die eens te pakken te krijgen, want daarin zul je veel bevestiging vinden van wat je al denkt. (Onlangs opnieuw uitgegeven: De visioenen van S.S.S., meen ik). God (ver)oordeelt niemand, maar de mens oordeelt zichzelf: “zij hebben het duister liever gehad dan het licht”. Een ‘slecht’ mens kan het licht niet verdragen, en hoewel hij de kans krijgt naar het Licht te komen, vlucht hij weg het duister in…
    Waarschijnlijk komen er nog wel meer reacties nu je de serie rond hebt. Ikzelf wilde ook wachten tot het totaalbeeld.
    Zelf heb ik ook een stuk over de hel van ene ds. Brussaard zaliger, die uitlegt dat er door een verkeerde vertaling te vaak ‘hel’ staat, ipv het onderscheid weer te geven tussen de griekse grondwoorden, nl. hel (gehenna, dal van Hinnom)en dodenrijk (hades). Ik zal je dit toesturen, ik denk dat het goed is dit nog te noemen voor het complete beeld. Ik wil nu al je stukken nog es achter elkaar lezen voor de grote lijn… In ieder geval tot zover bedankt!

  • gerrie

    Hoi Norman,
    Ik heb alle stukken achter elkaar gezet en opgeslagen….een prachtige bijbelstudie om nog lang over na te denken. Het omvat te veel voor me nu om er dieper op te reageren. Dank je wel voor je gedachten op het scherm. Wat een wijsheid!

  • Henk

    Die (foute) vertaling hoorde ik ook een aantal keren van Jehovah-getuigen terug. ‘Onze’ vertaling met hel is volgens hen onjuist, volgens hen bestaat de hel niet op de manier waarop de protestanten en de katholieken er in zijn gaan geloven. Die discussies waren jaren geleden, ik weet niet meer precies hoe het zat. In ieder geval waren ze van mening dat een hel als een plaats waar niet-gelovigen eeuwig zouden branden niet in de lijn van de Bijbel is, maar gebaseerd op een onjuiste vertaling.

  • Anoniem

    Ik heb dit met verbazing gelezen.
    Ik vond het heel prettig om dit te lezen. Soms moest ik het wel twee of drie keer lezen om het te begrijpen. Wat fijn dat je het ook op deze manier kan zien. Ik denk dat het zo moet zijn. Mijn eerste gedachte? Zou hij geen valse profeet zijn? Nu weet ik beter en ik moet zeggen, er komt rust in mij

  • Arianne

    Is het een idee om deze serie ook beschikbaar te stellen in Word? Dan kan ik het nml makkelijk printen en eens op mijn gemak nalezen en in de bijbel nazoeken…

Geef een reactie

