de hel deel 15

En nu een woord aan mijzelf, andere voorgangers,
ambtsdragers, mensen die al lang christen zijn en geprofiteerd hebben van een
christelijke achtergrond en veel kennis.

De waarschuwingen in de bijbel lijken nog meer op ons te
slaan dan mensen die Jezus nog niet kennen, die niet in de kerk opgegroeid
zijn.

Ik heb wel eens in een dienst gezegd: “Ik heb meer te vrezen
dan wie dan ook in deze zaal.”

Een paar teksten:

Van Jezus: En jij dan, Kafarnaüm, je denkt toch niet
dat je tot in de hemel zult worden verheven? In het diepst van het dodenrijk
zul je afdalen! Want als in Sodom de wonderen waren gebeurd die bij jou gebeurd
zijn, dan was het tot op de huidige dag blijven bestaan. Ik zeg je dat op de
dag van het oordeel het lot van Sodom draaglijker zal zijn dan dat van jou.’
 (Matt. 11:23)

De Joden, die alles aan voorrechten genoten, liepen meer
gevaar dan Sodom.

Ook
van Jezus: Wee jullie, schriftgeleerden en Farizeeën,
huichelaars, jullie versperren de mensen de toegang tot het koninkrijk van de
hemel. Jullie gaan er zelf niet binnen, maar laten ook degenen die er willen
binnengaan niet toe.
(Matt. 23:13)

Vervang “schriftgeleerden en Farizeeën” met “dominees en
ambtsdragers”.

Paulus
aan Timotheüs: Richt je hierop, maak het je eigen, zodat voor
iedereen duidelijk wordt dat je vorderingen maakt. Neem je in acht, houd je aan
de leer en blijf dat doen; dan red je zowel jezelf als hen die naar je
luisteren.
 (1 Tim. 4:15,16)

En
Paulus over zichzelf: Ik hard mezelf en oefen
me in zelfbeheersing, want ik wil niet aan anderen de spelregels opleggen om
uiteindelijk zelf te worden gediskwalificeerd.
(1 Kor. 9:27)

Lieve dames en heren christenen: dit zijn inderdaad ernstige
zaken. Het is wel degelijk mogelijk dat wij zo van de weg afwijken dat we in de
grote problemen komen. Onderschat dat niet. Zie het verhaal van Ted Haggard,
onder andere op mijn weblog.

Ik zal het nog sterker zeggen: de kerk hier in West Europa
heeft jammerlijk gefaald. Honderd jaar geleden hadden wij het voor het zeggen
in deze samenleving. Iedereen kwam naar onze kerken, luisterden naar onze
dominees, gehoorzaamden onze ambtsdragers.

En nu is de samenleving boos op de kerk en zij wil niets te
maken hebben met onze God.

Ik hoor je nu al zeggen – dat is niet helemaal waar.

Nee, waarschijnlijk niet helemaal, maar waar genoeg.

En de schuld daarvan, geloof ik, ligt grotendeels aan ons.
De woorden van Jezus en Paulus slaan op ons, denk ik, het kan niet anders.

Het zou ons sieren als we dit niet zouden ontkennen, maar
toegeven, ons bekeren, vergeving vragen van God én onze samenleving, en op een
andere manier kerk zijn.

Als we dat niet doen word ik bang.

Niet voor God, maar voor
onszelf en de gevolgen van onze starheid en koppigheid.

Geef een reactie

